وب سايت مشاغل وب سايت مشاغل .

وب سايت مشاغل

ثبت آگهي رايگان


تبليغات اينترنتيhttp://adtime.ir به مجموعه روش هايي گفته مي شود كه از طريق اينترنت يك كالا يا خدمات و يا يك برند به بازديدكنندگان يا جستجو كنندگان معرفي مي شود.

تبليغات اينترنتي چيست؟/ روش درج آگهي رايگان و ويژه


ادتايم

فراموش نكنيد كه اساس اينترنت بر پايه جستجو ساخته شده است. يعني هر كس كه به دنبال چيزي مي گردد آن را در اينترنت جستجو مي كند. همين مسئله سبب شده تا كسب و كارهاي مختلف در صدد معرفي خود در اينترنت برآيند. هر چقدر گستره اين معرفي در سايت هاي مختلف بيشتر شود شانس ديده شدن و پيدا شدن نيز بيشتر مي شود.

از همه مهمتر هرچقدر تبليغات در سايت هاي مختلف بيشتر مي شود تعداد بازديدكننده سايت آگهي دهنده بالاتر مي رود و اين به افزايش رتبه سايت در موتورهاي جستجوگر نظير گوگل هم كمك مي كند. بنابراين اگر به دنبال بهتر ديده شدن در اينترنت هستيد بايد بودجه اي را صرف تبليغات اينترنتي خود كنيد.

تفاوت تبليغات رايگان و هزينه اي چيست؟
اما شايد اين سوال برايتان مطرح شود كه وقتي امكان درج آگهي رايگان در اينترنت توسط بسياري از سايت ها فراهم شده است آيا بهتر نيست بدون پرداخت هزينه و بصورت رايگان تبليغ كنيم؟

در جواب بايد گفت اگرچه ثبت آگهي رايگان در سايت هاي مختلف بي تاثير نيست اما تاثير آگهي هاي هزينه اي يا به اصطلاح تبليغات ويژه به مراتب بيشتر است.

تبليغات اينترنتي ويژه معمولا تبليغاتي هستند كه در موقعيت هاي بهتري به نمايش در مي آيند و تعداد دفعات بازديد آنها بسيار بالاتر است. همين مسئله سبب مي شود كه از نظر گوگل هم در موقعيت بالاتري قرار گيرند و همانطور كه اشاره شد هدف اصلي از تبليغات در اينترنت بهتر ديده شدن و بهتر جستجو شدن است.

از طرف ديگر معمولا تبليغات رايگان فاقد لينك به سايت آگهي دهنده هستند كه از ديگر معايب اين نوع تبليغات بشمار مي روند. آگهي هايي كه داراي لينك باشند به راحتي بازديدكننده را به سايت مرجع هدايت مي كنند و سبب افزايش رتبه سايت در گوگل نيز مي شوند.

انواع تبليغات اينترنتي:
– تبليغات در سايتهاي نيازمندي ها
با اندكي جستجو در اينترنت مي توانيد فهرست كاملي از سايت هاي تبليغات اينترنتي را بيابيد. در اكثر اين سايت ها امكان ثبت آگهي رايگان علاوه بر آگهي هاي ويژه فراهم شده است.

– تبليغات بنري
از ديگر انواع تبليغات اينترنتي، تبليغات بنري مي باشند. شما مي توانيد با طراحي يك تصوير بنر به ابعادي كه توسط سايت ها تعيين مي شود از امكان نمايش بنر در آن سايت ها استفاده كنيد. بنر ها معمولا در حاشيه سايت ها و يا در بين مطالب آنها قرار مي گيرند و مي توانند داراي لينك و يا فاقد لينك به سايت آگهي دهنده باشند.

– تبليغات متني
آگهي هاي متني تبليغاتي هستند كه در حاشيه و يا بين مطالب يك سايت قرار مي گيرند و شامل متني كوتاه مي باشند. از جمله تبليغات لينكدار محسوب مي شوند.

– تبليغات كليكي
همانطور كه از نام اين نوع تبليغات اينترنتي پيداست تبليغاتي هستند كه به ازاي هر كليك هزينه آنها محاسبه مي شود. يعني شما به ازاي هر كليك كه توسط بازديدكنندگان روي آگهي شما انجام مي شود هزينه اي را به سايت مورد نظر پرداخت مي كنيد. البته معمولا امكان درج تبليغات اينترنتي كليكي توسط شركت هاي واسطه براي شما فراهم مي شود. با اندكي جستجو در اينترنت مي توانيد سايت هاي ارائه دهنده تبليغات كليكي را پيدا كنيد.

تبليغات در شبكه هاي اجتماعي
از ديگر انواع تبليغات اينترنتي استفاده از شبكه هاي اجتماعي براي تبليغات است. شما به سه طريق مي توانيد در شبكه هاي اجتماعي تبليغ كنيد. روش اول كه رايگان است ايجاد صفحات و گروه ها توسط خود شما و تبليغ توسط خود شما در آنهاست. روش ديگر تبليغ در گروه ها و صفحات پربازديد توسط اشخاص ثالث است. و روش آخر استفاده از شبكه هاي اجتماعي كه مستقيما آگهي مي پذيرند. تمامي اين روش ها مي تواند به نوبه خود تاثير گذار باشند.

تبليغات در گوگل ادوردز
موتور جستجو گر گوگل براي علاقمندان خدماتي را فراهم كرده است كه بتوانند كسب و كار خود را از طريق سرويسي بنام googleadwords معرفي كنند. شما با پرداخت هزينه مي توانيد كلمات كليدي مرتبط با فعاليت خود را از طريق اين سرويس روي تبليغات خود تنظيم كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۱۶:۱۵ توسط:faezeh موضوع:

معرفي شغل وكيل

وكيل

معرفي شغل وكيل

در لغت «وكيل» كسي است كه از طرف شخص ديگري – اعم از حقوقي يا حقيقي – به موجب عقد وكالت براي انجام كاري مأمور مي‌شود.

اگر شما به حوزه حقوق و قانون علاقه منديد و دنبال شغل چالشي و پر مسئوليت مي باشيد، اين شغل مناسب شماست.

وكلا به مشتريان خود مشاوره حقوقي داده و در برخي موارد به عنوان نماينده آنها عمل مي كنند. اين مشتريان مي توانند افراد، گروهي از افراد و يا شركت ها و اشخاص حقوقي باشند.

براي انجام اين شغل بايد تحصيلات و تجربه كافي كسب كنيد. شما بايد مهارت هاي سخنوري و نوشتاري در حد عالي داشته باشيد. همچنين داشتن توان تجزيه و تحليل ميزان زيادي از اطلاعات، اعتماد به نفس زياد و توان تحمل فشار كاري زياد از لازمه هاي انجام درست اين شغل است.

يك وكيل وابسته به اينكه به صورت شخصي كار مي كند يا استخدام شركت يا سازمان خاصي است داراي ساعات كاري متفاوتي است. اگر به صورت شخصي در دفتر وكالت خودتان كار مي كنيد پس ساعت كاري شما كاملا منعطف است و تنها در زمان هايي كه وقت ملاقات داده ايد به دفتر كار خود مراجعه مي كنيد. اما اگر كارفرما داريد بايد نظر و خواسته او را هم براي زمان كارتان درنظر بگيريد.

در برخي موارد بايد هميشه در دسترس باشيد حتي در شب ها و تعطيلات. محل كارتان معمولا در دفتر كار و دادگاه است ولي در برخي موارد با توجه به نوع پرونده كاري نياز به مسافرت كاري براي ملاقات با موكلان و يا تهيه شواهد و مدارك داريد. اگر در زمينه حقوق جزا فعاليت مي كنيد، زمان بيشتري از كار شما در دادگاه خواهد بود.

در حال حاضر شغل وكالت نيز مثل خيلي از شغل هاي ديگر به صورت كاملا تخصصي درآمده است. تخصص برخي از وكلا در پرونده هاي مربوط به ملك و زمين و تخصص برخي ديگر در مسايل خانوادگي است. همچنين بعضي از وكلا در حوزه حقوق تجارت فعاليت مي كنند و در قوانين تجاري داخلي و بين المللي تسلط دارند. حتي برخي از آنها متخصص مسايل حقوقي ورزشكاراني مانند فوتباليست ها مي باشند به اين معنا كه با تسلط بر قوانين نهادهاي بين المللي فوتبال همچون فيفا و نهادهاي داخلي همچون فدراسيون فوتبال و باشگاه ها، به بازيكنان فوتبال مشاوره داده و قراردادهاي آنها را منعقد مي كنند.

حقوق محيط زيست، حقوق حمل و نقل، حقوق بشر، حقوق نفت و گاز نيز از ديگر زمينه هاي فعاليت وكلا مي باشد كه هر وكيلي پس از فارغ التحصيلي با توجه به رشته تحصيلي خود و نياز بازار كار و عوامل ديگر جذب يكي از زمينه هاي تخصصي فوق خواهد شد.

در ادامه اطلاعات كاملي در مورد وظايف، دانش و مهارت مورد نياز، تحصيلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار كار و فرصت هاي شغلي و ميزان درآمد وكيل و برخي از وكلاي مشهور ارائه مي شود.
وظايف وكيل

مشاوره به مراجعان در خصوص موارد قانوني

حضور در دادگاه به عنوان نماينده موكل خود و دفاع از آنها

تهيه پيش نويس ها، قراردادها و نامه ها براي درج در پرونده و پيشبرد امور حقوق و قضايي موكل خود

جستجوي موارد مشابه قبلي براي تسهيل كار پرونده جاري در دست

جمع آوري و نگهداري از مستندات و مدارك مربوط به پرونده براي ارائه به دادگاه جهت دفاع از موكل خود

شركت در جلسات و مذاكره ها به منظور كشف اطلاعات بيشتر، بررسي بيشتر پرونده و يا ارائه توضيحات يا دلايل و مدارك به ذي نفعان

ارائه مدارك و شواهد به دادگاه و دفاع از موكل
كار شما مي تواند در حوزه هاي زير باشد :

بخش خصوصي – ارائه خدمات حقوقي از جمله گواهي انحصار وراثت، قانون مدني و خانواده، دادخواهي، آسيب هاي شخصي و قانون جزا

بخش تجاري – مشاوره دادن و انجام كارهايي براي بخش هاي تجاري مختلف مانند قوانين مربوط به قراردادها، ماليات، قوانين استخدام، خريد و فروش و ادغام شركت ها

مشاوره خصوصي به شركت ها، دولت ها و مقامات محلي

يك وكيل معمولا به صورت تخصصي كار كرده و تنها در يكي از شاخه هاي وكالت وارد مي شود و تجربه كسب مي كند.

مهارت و دانش مورد نياز

وكيل مسير ايرانيمهارت عالي در سخنوري و نوشتن جهت تنظيم متن دفاعيه و قرائت آن در دادگاه

توانايي تحليل ميزان زيادي از اطلاعات

دقت بالا و توجه زياد به جزئيات – زيرا كوچكترين موضوعي مي تواند بر مسير پرونده تأثيرگذار باشد و بي توجهي به آن آثار غير قابل جبراني به همراه داشته باشد

توانايي توضيح موارد قانوني براي افراد غير متخصص به صورت خوب و واضح

اعتماد به نفس زياد به منظور دفاع كامل از موكل در صحن دادگاه

توانايي متقاعدكردن ديگران

توانايي تحمل فشار كاري زياد و انجام چندين كار به طور همزمان

درايت و همدلي با موكل خود به منظور ايجاد اعتماد به نفس و آرامش در او در جهت پيشبرد بهتر پرونده

شهامت و جسارت

راز داري – زيرا وكلا اطلاعات بسيار خصوصي موكلان خود را به منظور دفاع بهتر از پرونده كسب مي كنند و بايد براي موكلان خود رازدار خوبي باشند

آشنايي با مسائل مالي و اعداد و ارقام به خصوص اگر با اموال و كارهاي مالي سر و كار داريد.

آشنايي نسبي با علوم جامعه‌شناسي، روانشناسي، انشان شناسي و علوم فلسفه – زيرا حقوق با اين علوم ارتباط نزديكي دارد و براي موفق شدن در اين شغل بايد با آنها آشنا بود.

تحصيلات لازم و نحوه ورود به شغل وكالت

فارغ التحصيلان كارشناسي از رشته هاي زير مي توانند وارد اين شغل شوند :

حقوق

الهيات و معارف اسلامي – فقه و مباني حقوق اسلامي

الهيات و معارف اسلامي – فقه و حقوق اسلامي (ويژه دانشگاه شهيد مطهري)
البته در كنار فارغ التحصيلان دانشگاه ها ، فارغ التحصيلان حوزه هاي علميه نيز با دارا بودن شرايط لازم مي توانند وارد اين شغل شوند.
بازاركار و فرصت هاي شغلي وكالت

فارغ التحصيلان دانشگاه پس از كسب تجارب لازم و اخذ مجوز و پروانه وكالت از نهادهاي قانوني مي توانند نسبت به پذيرش پرونده هاي حقوقي و تاسيس دفتر وكالت اقدام كرده و كار خود را به صورت مستقل شروع كنند.

براي گرفتن پروانه وكالت دادگستري، متقاضيان بايد ابتدا در آزمون وكالت شركت كنند. اين آزمون هرساله توسط كانون وكلاي دادگستري برگزار مي شود. البته چند سالي است كه مركز مشاوران حقوقي و وكلاي قوه قضائيه نيز اقدام به برگزاري اين آزمون كرده است. شرايط متقاضيان اين آزمون هر سال به صورت رسمي اعلام مي شود. افرادي كه در اين آزمون موفق مي شوند، پس از طي مراحل مصاحبه شفاهي و گزينش هاي اداري پروانه كارآموزي وكالت دريافت مي كنند. به اين وكلاي كارآموز معمولا وكيل پايه دو اطلاق مي شود. مدت اين دوره كارآموزي و شرايط آن در كانون وكلا و مركز مشاوران حقوقي و وكلاي قو قضائيه متفاوت است.

آزمون وكالت

بعد از طي دوره كارآموزي و قبولي در امتحانات اختبار ، پروانه وكالت پايه يك دادگستري به آنها اعطاء مي گردد .
لازم به ذكر است امكان دارد اشخاصي كه داراي سابقه كاري حقوقي يا قضائي هستند ، از طي دوره كارآموزي يا تمامي مقدمات مذكور معاف باشند و مستقيما پروانه پايه يك وكالت دادگستري براي ايشان صادر گردد .

مراحل اخذ پروانه وكالت پايه يك از زبان دكتر كشاورز
(رييس اتحاديه سراسري كانون هاي وكلا موسوم به اسكودا)

شغل وكالت از آن دسته از مشاغلي است كه ميزان موفقيت در آن براي وكلاي مختلف بسيار متفاوت است. برخي از وكلا بسيار موفق هستند و درآمد بالايي داشته و در حوزه تخصصي خود معروف مي باشند و بعضي ديگر هم حتي به سختي هزينه هاي زندگي خود را تأمين مي كنند.

به گفته وكلاي متخصص و موفق، تسلط بر قوانين و مقررات، دارا بودن روابط عمومي قوي و جسارت لازم از مهمترين عوامل موفقيت در اين شغل به حساب مي آيند.

با توجه به تمركز فعاليت هاي اقتصادي و تجاري در شهرهاي بزرگ مثل تهران؛ بازار كار وكلا در اكثر حوزه هاي تخصصي در اين شهرها بسيار بيشتر از شهرهاي كوچك است. از سوي ديگر با گسترش و پيچيده تر شدن روابط اجتماعي در سال هاي اخير، مخصوصا در شهرهاي پرجمعيت و بزرگ مثل تهران، اصفهان، مشهد و …. به تناسب آن مشكلات مردم و دعواهاي حقوقي و قضايي نيز افزايش يافته است و بازار كار وكلا در تمام كشور و مخصوصا در شهرهاي بزرگ گسترده تر شده است.

بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه ميزان موفقيت يك وكيل در بازار كار بيش از گرايش تحصيلي و نوع دانشگاهي كه از آن فارغ التحصيل شده، به مهارت هاي فردي خود او در برقراري ارتباط با مخاطبان و همچنين تسلط بر موضوعات تخصصي شغلش بستگي دارد.

وضعيت استخدام اين شغل در برخي كشورهاي جهان به شرح زير است :

آمريكا – پيش بيني ها نشان مي دهد ميزان استخدام وكلا بين سال هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۱۰ درصدي خواهد داشت. در حالي كه متوسط اين رشد براي كل مشاغل ۱۴ درصد مي باشد.

استراليا – در بازه زماني ۵ سال گذشته ميزان استخدام وكلا رشد ۱۶٫۷ درصدي داشته و رشد بسيار زياد در آينده براي آن پيش بيني شده است.

ميزان درآمد وكيل

همانطوري كه در بخش بازار كار اشاره شد، درآمد شما به عنوان وكيل تا اندازه زيادي به خودتان بستگي دارد و ساير عوامل ديگر داراي اهميت كمتري مي باشند. به اين معنا كه در صورتي كه شما در حوزه تخصصي خود بر مباحث حقوقي مسلط باشيد، از نحوه سير و نتيجه ساير پرونده هاي حقوقي مشابه مطلع بوده و افراد ذي نفع در هر پرونده را تشخيص داده و روابط حرفه اي مناسب با آنها برقرار كنيد؛ شما نيز مي توانيد وكيل موفقي شويد و درآمد قابل توجهي از اين شغل كسب نماييد.

در ايران وكلاي زيادي وجود دارند كه از نظر نوع دانشگاهي كه تحصيل كرده اند، شهري كه در آنجا وكالت مي كنند و تجربه و حوزه تخصصي كاري نيز به هم شباهت كامل دارند ولي داراي درآمدهاي كاملا متفاوتي مي باشند. البته در ساير مشاغل ها نيز اين توانايي ها و مهارت هاي فردي تأثير دارد ولي اين توانمندي ها در شغل وكالت بسيار پررنگ و غالب مي باشد و موفقيت يا عدم موفقيت يك وكيل را موجب مي شود.

به طور كلي درآمد وكيل تابع تعرفه هاي كانون وكلاي دادگستري (كه هر سال تعيين مي شود) و تعداد پرونده هاي ارجاعي است.

در جديدترين پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادي از متخصصان شغلي كشور، گروه هاي مختلف شغلي از نظر درآمدي مورد بررسي قرار گرفته اند. بر اين اساس متوسط حقوق و درآمد وكيل هايي كه در استخدام سازمان يا شركتي هستند، در سمت هاي مختلف شغلي استخراج شده است.

برخي از سمت هايي كه در اين پژوهش براي وكيل در نظر گرفته شده اند شامل كارشناس حقوقي، كارشناس قرارداد، وكيل، مشاور حقوقي و مدير حقوقي مي باشند كه يك وكيل مي تواند در هر يك از آنها استخدام شده و فعاليت نمايد.

براي وكيل در هر سمت حداقل، حداكثر و متوسط درآمد ماهيانه ذكر شده است. به عنوان مثال وكيل كه در سمت مدير حقوقي كار مي كند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۸۰۰۰۰۰ تومان، حداكثر درآمد ۴۰۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهيانه ۲۰۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.

درآمد ماهانه كارشناس يا مشاور حقوقي
توجه داشته باشيد كه تحقيق بالا روي شاغلاني كه در استخدام شركت يا سازماني (اعم از دولتي يا خصوصي) مي باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادي كه كارآفرين هستند و كار مستقلي در حوزه تخصصي شان، راه اندازي كرده اند، شرايط متفاوت است و آنها با توجه به ميزان فعاليت، تخصص، تلاش و پشتكارشان، درآمدهاي متفاوتي دارند.

ميزان درآمد وكيل در برخي كشورهاي جهان عبارتند از :

آمريكا – متوسط درآمد سالانه اين شغل ۱۱۲٫۷۶۰ دلار ( براي همه مشاغل ۳۳٫۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرين آمارها در سال ۲۰۱۳، ۱۱۳,۵۰۰ دلار بوده است.

استراليا – متوسط درآمد سالانه وكلا ۸۷٫۰۰۰ دلار (قبل از كسر ماليات) مي باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه اين شغل براي افراد تازه كار ۲۸٫۵۰۰ دلار، افراد با تجربه بين ۳۸٫۰۰۰ تا ۱۰۷٫۰۰۰ دلار و براي وكلاي ارشد و مديران اين بخش ۱۵۲٫۵۰۰ دلار و بيشتر مي باشد.
شخصيت هاي مناسب اين شغل
در يك انتخاب شغل صحيح و درست، عوامل مختلفي از جمله ويژگي هاي شخصيتي، ارزش ها، علايق، مهارت ها، شرايط خانوادگي، شرايط جامعه و … براي هر فرد بايد در نظر گرفته شوند. يكي از مهم ترين اين عوامل ويژگي هاي شخصيتي مي باشد. شناخت درست شخصيت هر فرد فرآيندي پيچيده و محتاج به تخصص و زمان كافي است. البته هر فردي ويژگي هاي منحصربه فرد خود را دارد، حتي افرادي كه به نوعي تيپ شخصيتي مشابه دارند، باز هم در برخي موارد با يكديگر متفاوت هستند.

به طور كلي هميشه افراد موفقي از تيپ هاي شخصيتي مختلف در تمام مشاغل هستند و نمي توان دقيقا اعلام كرد كه فقط تيپ هاي شخصيتي خاصي هستند كه در اين شغل موفق مي شوند. اما طي تحقيقاتي كه صورت گرفته تيپ هاي شخصيتي اي كه براي اين شغل معرفي مي شوند، عموما اين كار را بيشتر پسنديده و رضايت شغلي بيشتري در آن داشته اند.

شخصيت هاي مناسب اين شغل بر اساس شخصيت شناسي MBTI :

ENTJ اين تيپ شخصيتي شان اجتماعي و سطح نفوذي را كه به دنبالش است، در اين شغل مي يابد. او از زمينه هاي حقوقي استقبال كرده و در آن موفق است.

INTJ اين تيپ شخصيتي دوست دارد در كارش تنوع فراوان باشد. او از توانايي خوبي در پژوهش و برنامه ريزي مستقل داشته و از منطق خوبي در كارها برخوردار است.

ENTP اين تيپ شخصيتي مي تواند محيطي جديد، منعطف و متحول ايجاد كند. او با كمك خلاقيت فراوان خود روش هاي جديدي بوجود مي آورد. اين تيپ شخصيتي معمولا در كار خود با افراد زيادي ارتباط دارند.

INTP اين تيپ شخصيتي دوست دارد مسايل پيچيده را تحليل و حل كند. او به مشاغل چالشي كه نياز به انديشه زياد و روش هاي مبتكرانه دارد، علاقه مند است.

ESTJ اين تيپ شخصيتي دوست دارد با چيزهاي ملموس و واقعي سر و كار داشته باشد. او مي تواند بر اساس استدلال هاي قياسي خود به علت و معلول ها پي برده و نتيجه گيري كند.همچنين علاقه دارد در واحدهاي سازمان يافته در سمت هاي ارشد و مديريتي كار كند.


برچسب: ، بازار كار فرصت هاي شغلي، تعريف وكيل دادگستري، ميزان درآمد وكيلي، وب سايت مشاغل پر درامد، وظايف وكيل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۱۴:۵۷ توسط:faezeh موضوع:

معرفي تكنسين اتاق عمل

تكنسين

معرفي تكنسين اتاق عمل

اگر به حوزه پزشكي علاقه داشته و در كار دقت و تمركز زيادي داريد، اين شغل براي شما مي تواند مناسب باشد.

تكنسين اتاق عمل كمك هاي لازم را در اتاق عمل به جراحان كرده و دستيار جراحان در هنگام عمل جراحي است. او در اتاق عمل لباس هاي خاص و استريل شده پوشيده و ساعات زيادي را بايد ايستاده و در كنار يك گروه پزشكي – كه معمولا شامل جراحان، پرستاران و متخصصان بيهوشي مي شود – كار كند. وظيفه آماده كردن وسايل جراحي و استريل و اداره اتاق عمل بر عهده تكنسين اتاق عمل مي باشد.
معمولا تكنسين هاي اتاق عمل به عنوان سيركولر(فرد غير استريل مي باشد و احتياجات ضروري را در حين جراحي فراهم مي كند و حق نزديكي به بيمار را ندارد) و اسكراب (فرد استريل مي باشد كه در يك محيط يك متري در كنار جراح و با همراهي جراح عمل را انجام مي دهند) در اتاق عمل فعاليت مي كنند.

تكنسين اتاق عمل گاهي در كارش در معرض بيماري ها واگيردار ، مناظر، بوها و مواد ناخوشايند قرار مي گيرد كه بايد توان تحمل آنها را داشته باشد. او بايد فردي صبور، دقيق و با توان بدني مناسب باشد. همچنين داشتن آرامش و توان تصميم گيري درست و سريع در شرايط بحراني براي تكنسين هاي اتاق عمل ضروري است. تكنسين اتاق عمل چون مرتبا در كنار جراح است، چيزهاي زيادي از او ياد مي گيرد و به مرور توانايي هاي زيادي را كسب مي كند.

بيشتر تكنسين هاي اتاق عمل در بيمارستان ها و برخي در مراكز عمل هاي سرپايي مشغول به كار هستند. كار آنها به صورت تمام وقت است و گاهي در شب ها و روزهاي تعطيل به صورت شيفتي بايد سركار خود باشند.

در ادامه اطلاعات كاملي در مورد وظايف، دانش و مهارت مورد نياز، تحصيلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار كار و فرصت هاي شغلي و ميزان درآمد تكنسين اتاق عمل ارائه مي شود.
وظايف تكنسين اتاق عمل

آماده كردن اتاق عمل براي جراحي و كنترل آن از نظر نور كافي، سيستم برق رساني، درجه حرارت ،رطوبت، پاكيزگي، ايمني و …. .

اطمينان يافتن از درستي دستگاه ها و تجهيزات لازم براي جراحي

استريل كردن تجهيزات و لوازم و اطمينان يافتن از وجود لوازم و ابزار لازم براي جراحي

كنترل پرونده بيمار قبل از جراحي براي اطمينان از كامل بودن مدارك پزشكي مورد نياز )مانند اجازه عمل و آمادگيهاي عمل، داروهاي قبل از عمل، عدم داشتن وسايل مصنوعي و زيور آلات و …(

آماده كردن بيماران براي جراحي مانند دادن آموزش ها و اطلاعات لازم به بيمار، شستن و ضدعفوني كردن محل هاي برش روي بدن بيمار و …

كمك كردن به پزشكان و پرستاران قبل و در حين جراحي

مراقبت از نمونه هاي آزمايشگاهي برخي از جراحي ها و فرستادن آنها به آزمايشگاه

كمك در استريل و پانسمان كردن نهايي بيمار

انتقال بيماران به اتاق ريكاوري پس از عمل

مرتب و استريل كردن اتاق هاي عمل پس از جراحي

تهيه گزارش از فرآيند جراحي
دانش و مهارت هاي مورد نياز

آرامش دادن به بيماران قبل و بعد از جراحي

دقت و توجه زياد به جزئيات

چالاكي و تمركز زياد

توان بدني و استقامت زياد

حفظ آرامش و خونسردي در هر شرايطي

توانايي كار تيمي

مهارت هاي ارتباطي مناسب
تحصيلات لازم و نحوه ورود به شغل

تكنسين اتاق عمل – مسير ايرانيفارغ التحصيلان رشته اتاق عمل مي توانند وارد اين شغل شوند. اگر فردي با شناخت و علاقه وارد اين شغل شود، مي تواند بسيار در آن پيشرفت كرده و موفق شود. در صورت پشتكار و تلاش بيشتر مي تواند به موقعيت هاي شغلي بهتري مانند سرپرستار اتاق عمل، مدير اتاق عمل و … برسد.

در سراسر دنيا برنامه تربيت تكنسين اتاق عمل به دو صورت ارائه مي شود. در حالت اول دانش آموختگان رشته ي كارشناسي پرستاري پس از كسب مدرك كارشناسي در يك دوره ي ۱ ساله تا ۲ ساله براي ورود به اتاق عمل آموزش مي بينند. در حالت دوم در مقطع كارداني آموزش هاي عمومي اتاق عمل را گذرانده و براي ايفاي نقش فرد سيركولر و اسكراب آماده مي شوند.

با نگاهي به استانداردهاي اين انجمن براي ايفاي نقش اسكراب , تكنولوژيست اتاق عمل بايد در سه سطح آموزش ببيند. در سطح اول فرد براي عمل هاي عمومي آماده مي شود و در سطح دوم براي ايفاي نقش در عمل هاي تخصصي و فوق تخصصي و در سطح سوم فرد توانمندي هاي لازم تئوري و عملي را در حوزه ي مديريتي به دست خواهد آورد.

فرصت شغلي و بازاركار تكنسين اتاق عمل

تكنسين هاي اتاق عمل مي توانند در بيمارستان ها، كلينيك هاي بزرگ، مراكز جراحي دولتي و خصوصي و مراكز اورژانس مشغول به كار شوند.

آمار دقيقي از وضعيت بازاركار و ميزان استخدام تكنسين هاي اتاق عمل در كشور در دسترس نمي باشد. با توجه به افزايش جمعيت بخصوص در سنين سالمندي و به دنبال آن افزايش بيماري ها و اعمال جراحي، نياز هميشگي به تكنسين هاي اتاق عمل وجود داشته و بازاركار مناسبي براي اين شغل در كشور وجود دارد. اگر فردي با علاقه و پشتكار وارد اين شغل شود، مطمئنا مي تواند موقعيت هاي شغلي مناسبي يافته و در كار خود موفق شود.

وضعيت استخدام اين شغل در برخي كشورهاي جهان به شرح زير است :

آمريكا – پيش بيني ها نشان مي دهد ميزان استخدام تكنسين هاي اتاق عمل بين سال هاي۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ ، رشد۱۹ درصدي خواهد داشت. در حالي كه متوسط اين رشد براي همه مشاغل۱۴ درصد مي باشد.
ميزان درآمد تكنسين اتاق عمل

اطلاعات دقيقي از ميزان درآمد تكنسين هاي اتاق عمل در كشور در دسترس نمي باشد. آن گروه از تكنسين هايي كه در بخش دولتي فعاليت مي كنند، مطابق با قوانين حقوقي حاكم بر آن درآمد دارند. در بخش خصوصي درآمد اين متخصصان متفاوت بوده و به ميزان تجربه، تحصيلات، تخصص، مهارت و توانمندي هاي آنها بستگي دارد.

درآمد اين شغل در برخي از كشورهاي جهان عبارتند از :

آمريكا – متوسط درآمد سالانه اين شغل۳۹٫۹۲۰ دلار (براي همه مشاغل۳۳٫۸۴۰ دلار) در سال۲۰۱۰ و مطابق با آخرين آمارهاي سال ۲۰۱۳، ۴۲٫۰۰۰ دلار بوده است.
شخصيت هاي مناسب اين شغل
در يك انتخاب شغل صحيح و درست، عوامل مختلفي از جمله ويژگي هاي شخصيتي، ارزش ها، علايق، مهارت ها، شرايط خانوادگي، شرايط جامعه و … براي هر فرد بايد در نظر گرفته شوند. يكي از مهم ترين اين عوامل ويژگي هاي شخصيتي مي باشد. شناخت درست شخصيت هر فرد فرآيندي پيچيده و محتاج به تخصص و زمان كافي است. البته هر فردي ويژگي هاي منحصربه فرد خود را دارد، حتي افرادي كه به نوعي تيپ شخصيتي مشابه دارند، باز هم در برخي موارد با يكديگر متفاوت هستند.

به طور كلي هميشه افراد موفقي از تيپ هاي شخصيتي مختلف در تمام مشاغل هستند و نمي توان دقيقا اعلام كرد كه فقط تيپ هاي شخصيتي خاصي هستند كه در اين شغل موفق مي شوند. اما طي تحقيقاتي كه صورت گرفته تيپ هاي شخصيتي اي كه براي اين شغل معرفي مي شوند، عموما اين كار را بيشتر پسنديده و رضايت شغلي بيشتري در آن داشته اند.

شخصيت هاي مناسب اين شغل بر اساس شخصيت شناسي MBTI :

ISTP اين تيپ شخصيتي به ماهيت فني اين مشاغل علاقه دارد.


برچسب: ، آشنايي با رشته تكنسين، آينده شغلي، شغل هاي پر درآمد، معرفي رشته اتاق عمل، معرفي رشته ي هوشيري،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۱۳:۳۵ توسط:faezeh موضوع:

معرفي رشته مامايي

معرفي رشته مامايي

هدف
در هر لحظه ، نوزاد يا نوزاداني در گوشه و كنار دنيا متولد مي‌شوند. حادثه‌اي كه كثرت و قدمت آن باعث شده است تا عظمت اين بزرگترين معجزه خلقت از چشمها پنهان بماند. آري! تولد بزرگترين ، باشكوه‌ترين و بحراني‌ترين لحظه زندگي و قديمي‌ترين تجربه بشري است و در ميان مشاغل نيز مامايي( در شكل سنتي آن) يكي از قديمي‌ترين مشاغل است . زيرا از قديم، عده‌اي از زنان بودند كه به دليل تجربه بسيار و اطلاع‌ از داروهاي گياهي و تاثيرات آنها، به زنان ديگر كمك مي‌كردند تا وضع حمل آسان‌تر و ايمن‌تري داشته باشند.

التبه نبايد تصور كرد كه آنچه امروز به نام حرفه و دانش مامايي معروف است، ادامه و دنباله همان مامايي سنتي است بلكه امروزه مامايي دانشي است كه بر مشاهده ،‌ آموزش، پيشگيري ، تحقيق، تشخيص و درمان استوار شده است.

حيطه رشته مامايي:

مامايي يكي از زيرمجموعه‌هاي علوم پزشكي است كه نقشهاي بسيار گسترده‌اي اعم از نقش مشاوره‌اي، آموزشي ، مراقبتي ، حمايتي،‌درمانگري و تحقيقاتي است. البته تمامي اين نقشها در ارتباط با مادر و كودك مفهوم پيدا مي‌كند يعني ماما به مشاوره قبل ،‌بعد و هنگام ازدواج ، آموزش نحوه تنظيم خانواده، مراقبت در دوران بارداري، زايمان طبيعي و مراقبت بهداشتي مادر و كودك و آموزش به دختران در زمينه بهداشت دوران بلوغ و بعد از آن مي‌پردازد.

«حيطه رشته مامايي از دوران قبل از حاملگي شروع مي‌شود و تا پس از زايمان و ۶ سالگي كودك ادامه پيدا مي‌كند.

در دوران قبل از حاملگي ماما بررسي مي‌كند كه آيا يك مادر توانايي حامله شدن را دارد و اگر حامله شود خطري براي خودش يا جنينش بوجود مي‌آيد يا نه؟ براي مثال مادران ديابتي، مادراني كه بيماري قلبي پيشرفته دارند، مادراني كه سابقه خانوادگي واضحي از ناهنجاريهاي ژنتيكي دارند و مادراني كه قبلا بچه معلول به دنيا آورده يا چندبار سقط كرده‌اند، بايد قبل از حاملگي با ماما مشورت كرده و آزمايشهاي لازم را انجام دهند. در واقع در اين مرحله ماما به مشاوره با زنان علاقه‌مند به بارداري و شناسايي زنان پر خطر از نظر بارداري و زايمان مي‌پردازد و آنها را به متخصص مربوط ارجاع مي‌دهد. مرحله بعد حاملگي است كه در اين مرحله مراقبت از باردار در درمانگاهها با كلينيك‌هاي مراقبت از بارداري بر عهده ماما است. در اين دوران خانم باردار در فواصلي معين كه ماما مشخص مي‌كند به كلينيك مراجعه كرده و معاينه مي‌شود تا ماما ضمن معاينه ، مشاوره و آزمايش از سلامت مادر و جنين مطمئن گردد و در صورتي كه خطري مادر يا جنين را تهديد مي‌كند زود تشخيص داده و از عواقب جدي و وخيم آن جلوگيري نمايد. براي مثال مادري كه دچار فشار خون حاملگي شده است اگر زود تشخيص داده نشود به قيمت جان مادر و جنين تمام خواهد شد. گفتني است كه در اين مرحله ماما مي‌تواند در زمينه‌هاي مختلف مانند تغذيه، بهداشت فردي‌، ورزش، كتنيك‌هاي تنفس و اطلاع از سلامت جنين به مادر آموزش داده و او را براي زايمان آماده سازد.

مرحله بعد مرحله زايمان است كه از پذيرش مادر در اتاق درد شروع شده و به وضع حمل در اتاق زايمان خاتمه پيدا مي‌كند. در اين مرحله ماما بررس‌هاي اوليه را انجام مي‌دهد و پس از اطمينان از آمادگي مادر براي زايمان و سلامت مادر و جنين همچنين اطمينان از يك زايمان طبيعي مسووليت زايمان را برعهده مي‌گيرد.

در اين مرحله اگر زايمان با مشكلي روبرو باشد مثلا جنين در حالت طبيعي نبوده يا مادر بيماري خاصي مثل بيماري قلبي پيشرفته داشته باشد يا اينكه نياز به سزارين باشد، اين وظيفه پزشك زنان و زايمان است كه مسووليت زايمان را در بيمارستان يا زايشگاه بر عهده بگيرد.

در مرحله بعد از زايمان نيز كنترل سلامت نوزاد و مادر و آموزش نحوه رسيدگي و چگونگي نگهداري فرزند بر عهده ماما است.

مرحله بعد نيز واحد بهداشت مادر و كودك است كه در اين مرحله تعيين وضعيت رشد و تكامل كودك شامل رشد فيزيكي و تكامل‌هاي اجتماعي ، رفتاري و گفتاري از ۵ روزگي تا ۶ سالگي و واكسيناسيون كودك بر عهده ماما است. از سوي ديگر بخشي از كار ماما به زنان بر مي‌گردد. در اين بخش ماما در درمانگاههاي زنان يا در مطب‌ها خصوصي به پيشگيريهاي اوليه از سرطان دهانه رحم و پستان پرداخخته يا در مراكز نازايي به عنوان مشاور نازايي فعاليت مي‌كند.

آينده شغلي ، بازار كار ، درآمد:

در مورد فرصت‌هاي شغلي رشته مامايي نظرات متفاوتي وجود دارد. عده‌اي معتقدند كه در حال حاضر فرصت‌هاي شغلي مامايي بيشتر رشته‌هاي علوم پزشكي محدود و بسيار اندك است و از همين رو تعداد بي‌شماري از فارغ‌التحصيلان اين رشته بيكار هستند يا در شغلهاي نامربوط با رشته تحصيلي خود فعاليت مي‌كند. به همين دليل بهتر است كه اين رشته محدود شده يا حتي حذف شده و به جاي آن همچون گذشته «نرس ماما» تربيت گردد. (پرستارهايي كه دوره تخصصي مامايي را نيز آموزش ديده‌اند.)

به هر حال از مراكزي كه يك ماما مي‌تواند در آنها مشغول به كار شود، مي‌توان به بيمارستانها، زايشگاهها، درمانگاهها و مراكز بهداشتي و طرح پزشك خانواده اشاره كرد. همچنين ماما طبق قوانين حاضر در صورت داشتن مدرك كارشناسي مي‌تواند مطلب داير كرده و در آن به ارائه خدمات بهداشتي و درماني بپردازد.
توانايي‌هاي جسمي ، علمي ، رواني و … مورد نياز و قابل توصيه:

رشته‌هاي علوم پزشكي بويژه سه رشته پزشكي ، پرستاري و مامايي نياز به علاقه و احساس مسووليت بسيار دارد . براي مثال يك ماما بدون عشق و علاقه لازم نمي‌تواند فريادهاي ناشي از درد يك زائو را تحمل كند و پاسخگوي نيازهاي او باشد.

فراموش نكنيم :

«رشته مامايي عشق و علاقه و صبر و حوصله بسيار بالا مي‌خواهد چون يك خانم در حال زايمان شرايط بسيار حساسي دارد و بسياري از حرفها يا حركاتش در اختيار خودش نيست و يك ماما بايد در حد امكان با صبر و حوصله بسيار به او آرامش و قوت قلب بدهد و توجه داشته باشد كه مسووليت جان دونفر يعني مادر و جنين او را بر عهده دارد. همچنين يك ماما بايد بسيار باهوش و نكته‌سنج باشد و از مقابل مسائل هرچند كه كوچك باشد به سادگي نگذرد ، زيرا خيلي از مسائل يا علائم كوچكي كه در هنگام بارداري يا زايمان ظاهرمي‌شود، در صورت عدم توجه مي‌تواند خطرات جاني براي نوزاد يا مادر به دنبال داشته باشد.

همچنين دانشجوي اين رشته بايد تحمل خون و خونريزي، شب‌كاري و در كل كار در محيط بيمارستان را داشته باشد و به كار عملي نيز علاقه‌مند باشد چون دروس اين رشته بيشتر عملي است و كمتر جنبه تئوري دارد. »

«در سالهاي اخير دانشجويان مستعد و خوبي وارد رشته مامايي مي‌شوند اما متاسفانه بسياري از دانشجويان شناخت دقيقي از اين رشته ندارند. براي مثال نمي‌دانند كه در ترم‌هاي اول بايد در بيمارستان‌ كارها و خدمات ابتدايي پرستاري را انجام دهند و حتي گاهي اوقات به همين دليل سرخورده مي‌شوند و انصراف مي‌دهند، در حالي كه اگر با علاقه و عشق لازم وارد اين رشته شوند، متوجه مي‌شوند كه مامايي رشته با ارزش و پراهميتي است كه از نظر معنوي مي‌تواند انسان را به معناي واقعي كلمه راضي كند.»

دانشجوي مامايي بايد از نظر جسمي و روحي سلامت كامل داشته و از روابط اجتماعي خوبي برخوردار باشد چون مشاوره و آموزش بخش مهمي از كار يك ماما است».

گفتني است كه رشته مامايي تنها از بين داوطلبان زن دانشجو مي‌پذيرد.
وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر: (كارشناسي ارشد و … )

كارشناسي ارشد مامائي ناپيوسته به اولين مقطع تحصيلي پس از كارشناسي گفته مي‌شود. طول دوره كارشناسي ارشد حداقل ۲ سال و حداكثر ۳ سال است. دوره دكتراي مامايي كه پس از اتمام تحصيلات در مقطع كارشناسي ارشد، مي‌توان به آن راه يافت به تازگي در شوراي عالي برنامه‌ريزي تصويب شده است.

ماما ومسئوليت هاي حرفه ا ي ماما :

زنان در سنين مختلف به فرد ماهر ديگري كه معمولاً يك زن است وابسته اند تا در طول زايمان همراهشان باشد. اين فرد ماما است كه معني اصلي آن همراه زن مي باشد. ومهارتهاي او تلفيقي از هنرو علم است.

تعريف ماما ( midwife) :

ماما به شخصي اطلاق مي شود كه تحصيلات مامايي را در حد كارشناسي وكارشناسي ارشد برابر مقررات در مراكز آموزش داخلي و خارجي بپايان رسانيده و موفق به اخذ پروانه رسمي مامايي از مقامات صلاحيت دار مربوط شده باشد.
او بايد قادر به نظارت، مراقبت و توصيه به زنان دردوران بارداري، زايمان و دوره بعد از زايمان، هدايت زايمانها با مسئوليت خود و مراقبت از نوزاد وشيرخوار و كودك زير ۶ سال باشد. اين مراقبت شامل پيشگيري، كشف حالات غير طبيعي در مادر وكودك، فراهم ساختن كمكهاي پزشكي و اجراي اقدامات اورژانس در نبود كمك پزشكي مي باشد.
او وظيفه مهمي در مشاوره و آموزش بهداشت نه تنها براي زنان بلكه براي خانواده وجامعه دارد. كار ماما بايد شامل آموزش دوران بارداري، آماده كردن والدين براي پذيرش وظايف پدري و مادري بوده و به تنظيم خانواده ومراقبتهاي كودك وبعضي از موارد بيماريهاي زنان گسترش يابد.
او مي تواند در بيمارستانها، درمانگاهها ، واحدهاي بهداشتي، منازل ( مشاوره مامايي و زايمان درمنزل ) و هر شكل ديگري از ارائه خدمات مامايي كار كند.

توجه :
وزرات بهداشت و درمان و آموزش پزشكي مي تواند بنا به نياز سيستم شبكه و واحدهاي تابعه زير نظر مديريت شبكه و متخصصين زنان و مامايي و كارشناسان مامايي پروانه دار از وجود كاردانهاي مامايي استفاده خدمتي مورد نياز را بعمل آورد.
مسئوليت هاي ماما :

۱ ـ صلاحيت :
هر ماما مسئول حفظ صلاحيت حرفه ا ي است . حدود فعاليت ماما به وضوح در قوانين مامايي و در كد شغلي مطرح شده است.
۲ ـ مسئوليت حفظ و نگهداري گزراش كتبي :
ماما ملزم به نگهداري و حفظ گزارش جزئيات است. گزارش ماما از آنچه كه پزشك گزارش مي كند جدا است. او بايد تمام گزارشات، تاريخچه مامايي و تمام معاينات پيش از زايمان را كه توسط خودش انجام شده است را حفظ نمايد. در طول زايمان، گزارش مشاهدات ، معاينات واقدامات انجام شده ضروري هستند و بايد تمام جزئيات به طور كامل شرح داده شوند زيرا وقايع سريعاً اتفاق مي افتند. مدارك ثبت شده تولدها توسط ماماها مجموعاً در بيمارستانها حفظ و نگهداري مي شوند.
تمام گزارشاتي كه توسط ماما تهيه شده بايد براي مدت زماني كه نبايد كمتر از ۲۵ سال باشد, نگهداري شود. زيرا اين گزارشات مي تواند در مواقع دادخواهي يا شكايات بي مورد توسط افراد نسبت به اعمال انجام شده توسط ماما, او را ياري دهد.
۳ ـ مسئوليت در برابر خانواده :
از آنجا كه ماماها در برخورد با بسياري ازمسائل محرمانه خانواده ها هستند، لذا وظايف خاصي مثل راز دار بودن اهميت فراوان و زيربنايي دارد. و بايد هر فرد را بدون سرزنش نسبت به عقايدي كه ممكن است با نظر شخص خودش مغايرت داشته باشد، بررسي كند.
۴ ـ مسئوليت در قبال حرفه :
بايد در حفظ استانداردها وبهبود مراقبت ها رل فعالي داشته باشد.
لازمه وارد بودن درحرفه ، آگاهي از فعاليت هاي سازمانهاي حرفه اي و هيئت هاي قانوني آن رشته است. وجهت عرضه بهترين مراقبت بايد هميشه از نظر علمي خود را با يافته هاي جديد آشنا نگه دارد.
۵ ـ مسئوليت در مقابل جامعه :
ممكن است در موقعيت هايي قرارگيرد كه بتواند موضوعاتي چون محروميت اجتماعي، مكان نامناسب، تعصب نژادي، اثرات خشونت، پيشرفت شيوع بيماريها يا شيوع عفونتهايي مثل ايدز يا سل را روشن كند. مسئوليت او در اين موقعيت ها مي تواند آگاه سازي، در تجهيز و تدابير ويژه ويا دادن مراقبتهاي لازم باشد.
ماما ها از اعتماد جامعه نسبت به خود لذت مي برند وهر مامايي بايد به اين اعتماد ارج نهاده ودر حفظ تداوم آن بكوشد.

نكته :
ماما هرگز و در هيچ موقعيتي نمي تواند مراقبت از مادر ونوزاد را ترك كند مگر انكه ماماي ديگري حضور يابد. او ممكن است به نظرات استادانه و دخالت ساير تخصص ها نياز داشته باشد. پزشك متخصص زنان، پزشك عمومي بايد در مواقعي كه موارد غير طبيعي رخ داده است فرا خوانده شوند.

وقتي يك ماما پزشكي را براي كمك مي طلبد، مسوليت مشكل بر عهده پزشك خواهد بود و او بايد دستورات پزشكي را دنبال كند ولي ادامه مراقبت از مادر و كودكش حتي در مواقعي كه پزشك مسئوليت را به عهده گرفته است . وظيفه او است.


برچسب: ، آينده شغلي ماما، تعريف مامايي، دانستني هاي مامايي، مسئوليت ماما، ميزان درآمد مامايي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۱۲:۱۷ توسط:faezeh موضوع:

معرفي مهندسي آيتي

آيتي

معرفي مهندسي آيتي

در كشور ما نيز در راستاي ايجاد تغييرات بنيادين و منطقي و دستيابي به نيروهاي متخصص و كارآمد رشته فناوري اطلاعات به صورت متمركز و غيرمتمركز در مراكز آموزش عالي از جمله دانشگاه ها ارايه مي شود.

رشته مهندسي فناوري اطلاعات، زيرمجموعه گروه فني در دانشگاه محسوب مي شود. اين رشته دانشي را به مخاطب منتقل مي كند كه طي آن روش هاي جمع آوري اطلاعات، استفاده و انتقال آن ميسر شود.

مطالعه، طراحي، ساخت، راه اندازي، نگهداري سيستم هاي سخت افزاري و نرم افزاري، جمع آوري، سازمان دهي، طبقه بندي و انتقال اطلاعات مهم ترين اهدافي است كه مهندسي فناوري اطلاعات آن را دنبال مي كند. مهم ترين توانمندي دانش آموختگان اين رشته، استفاده صحيح و بهره برداري به موقع از اطلاعات است. هسته اصلي اين رشته را مهندسي كامپيوتر به ويژه گرايش نرم افزار تشكيل مي دهد.

در عصري كه به سر مي بريم فناوري اطلاعات يكي از عمده ترين محورهاي تحول و توسعه در دنيا محسوب مي شود. امروزه دستاوردهاي ناشي از فناوري اطلاعات چنان با زندگي مردم تلفيق شده است كه توقف در مسير آن باعث ايجاد اختلال در جامعه و حتي رفاه و آسايش مردم مي شود. از اين رو بسياري از كشورها جهت عموميت بخشيدن به استفاده از فناوري اطلاعات دست به اقدامات خرد و كلاني زده اند كه آموزش آكادميك فناوري اطلاعات يكي از اين موارد است.

در كشور ما نيز در راستاي ايجاد تغييرات بنيادين و منطقي و دستيابي به نيروهاي متخصص و كارآمد رشته فناوري اطلاعات به صورت متمركز و غيرمتمركز در مراكز آموزش عالي از جمله دانشگاه ها ارايه مي شود. در واقع مي توان گفت ورود رشته IT به مجموع رشته هاي ارايه شده در دانشگاه هاي كشور به ابتداي سال ۱۳۸۰ و هم زمان با اوج گرفتن مباحث مربوط به فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي در ايران بازمي گردد. اما در سال ۱۳۸۱ بود كه رشته مهندسي فناوري اطلاعات به طور رسمي در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد مورد پذيرش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري قرار گرفت. به گونه اي كه رشته مهندسي فناوري اطلاعات در پايه ليسانس به طور هم زمان در سه دانشگاه علم و صنعت، اميركبير و شيراز تدريس شد. از آن پس تاكنون رشته IT در مقاطع تحصيلي مختلف و توسط دانشگاه دولتي و غيردولتي به متقاضيان يادگيري اين علم آموزش داده مي شود و علي رغم نوپايي خود از طرفداران قابل توجهي برخوردار است. لذا آنچه در اين گزارش مورد بررسي قرار مي گيرد آشنايي با رشته مهندسي فناوري اطلاعات، پرداختن به چگونگي امكانات لازم و نقاط ضعف و چالش هاي موجود در مسير ارايه اين رشته است.

● ماهيت رشته فناوري اطلاعات

پيش از هر چيز بهتر است ابتدا به ماهيت رشته فناوري اطلاعات در ايران بپردازيم. رشته IT در ايران ماهيتي ميان رشته اي دارد. به اين مفهوم كه رشته اي خالص نيست و از تلفيق رشته هايي نظير مديريت، مهندسي صنايع، مهندسي الكترونيك و مهندسي كامپيوتر به ويژه نرم افزار به وجود آمده است.

ماهيت ميان رشته اي فناوري اطلاعات باعث شده است هم اكنون دانشگاه هاي مختلفي چون تربيت مدرس، خواجه نصير، تهران، اميركبير، شريف و علم و صنعت در مقطع كارشناسي ارشد، برخي دانشكده هاي فني دانشگاه آزاد و سراسري در مقطع كارشناسي و دانشگاه هاي علمي-كاربردي و پودماني در مقطع كارداني به ارايه اين رشته بپردازند.

بر اساس اين گزارش رشته فناوري اطلاعات در دوره كارداني بيشتر به ارايه كردن مسايل مربوط به وب مي پردازد. در دوره كارشناسي نيز متقاضيان را با عمليات شبكه و امور اجرا كردن آن در سازمان ها آشنا مي كند و در پايان اين دوره، اندك اندك وارد مباحث مديريت پروژه مي شود. البته قابل ذكر است كارشناسي ارشد IT داراي گرايش هاي عمده اي نظير تجارت الكترونيكي، سيستم هاي چندرسانه اي، مديريت سيستم هاي اطلاعاتي، امنيت اطلاعات، شبكه هاي كامپيوتري و مهندسي فناوري اطلاعات است كه برخي از اين گرايش ها در دانشگاه هاي ايران ارايه مي شود.

در دوره كارشناسي ارشد نيز ضمن تكميل مديريت پروژه به ارايه راه حل هاي مناسب براي مسايل پيچيده سازماني مي پردازد. هرچند مقطع دكتراي فناوري اطلاعات در ايران ارايه نمي شود، اما انجام امور تحقيقاتي و دستيابي به نظريه هاي جديد از محورهاي اصلي در اين مقطع محسوب مي شود.
● دروس رشته فناوري اطلاعات

مرور سرفصل دروس رشته فناوري اطلاعات نشان مي دهد اجراي برخي اصول قانون اساسي در راستاي سازمان دهي اطلاعات، چگونگي بهره برداري كيفي از داده ها و يكپارچه سازي و انتقال سريع آن ها از جمله محورهايي بوده كه در تعيين دروس اين رشته مدنظر قرار گرفته است.

بر اساس اين گزارش، رشته IT نيز مانند بسياري رشته هاي ديگر داراي دروس پايه، اصلي، تخصصي و عمومي است. دروس پايه در مقطع كارشناسي معمولا شامل رياضي، معادلات ديفرانسيل، آمار و احتمالات مهندسي، فيزيك و كارگاه عمومي است. دروس اصلي شامل ساختمان هاي گسسته، مباني كامپيوتر و برنامه سازي، زبان ماشين و برنامه نويسي سيستم، ساختمان داده ها، مدارهاي منطقي، معماري كامپيوتر، برنامه سازي پيشرفته، سيستم هاي عامل، پايگاه داده ها و طراحي الگوريتم هاست. همچنين مهندسي نرم افزار، شبكه هاي كامپيوتري، مباني الكترونيك ديجيتال، هوش مصنوعي، اصول و مباني مديريت، مباني اقتصاد مهندسي، آزمايشگاه شبكه، آزمايشگاه پايگاه داده ها، شيوه ارايه مطالب علمي و فني، زبان تخصصي و آزمايشگاه سيستم عامل از ديگر دروس اصلي اين رشته به شمار مي رود.

در نهايت اينكه دروس تخصصي نيز به مباني فناوري اطلاعات، مهندسي فناوري اطلاعات، تجارت الكترونيكي، مديريت و كنترل پروژه هاي IT، برنامه ريزي استراتژيك IT، آموزش الكترونيكي، محيط هاي چندرسانه اي، پروژه IT و كارآموزي تقسيم مي شود.

● ارايه مفاهيم بر اساس دانش استاد

پيش از اين به بررسي كلي رشته IT و دروس در نظر گرفته شده در اين رشته پرداختيم. اما مرور وضعيت كلي اين رشته در دانشگاه هاي كشور نشان مي دهد، هر چند دروس به صورت يكپارچه و سراسري طراحي شده اند، اما معمولا بر اساس توانمندي هاي دانشگاه و ميزان دانش استادان نسبت به حوزه مورد نظر ارايه مي شوند كه اين قضيه مي تواند موجب ايجاد چالش هايي در آينده شود.

دكتر علي اكبر جلالي، رييس پژوهشكده الكترونيك دانشگاه علم و صنعت در اين زمينه مي گويد: رشته IT در ساير كشورهاي جهان با مفاد مختلفي ارايه مي شود كه بر اساس نيازهاي آن جامعه طراحي شده است. اما در ايران IT معمولا بر اساس پارامترهايي چون قابليت هاي دانشكده، دانش استاد، تعداد اعضاي هيات علمي و غيره به دانشجويان ارايه مي شود. اين مسئله سبب مي شود محتواي رشته IT از دانشگاهي به دانشگاه ديگر تفاوت داشته باشد.

به گفته وي نبود استادان حرفه اي، متخصص و باتجربه از جمله ضعف هاي آموزشي در اين رشته محسوب مي شود، زيرا با توجه به ميان رشته اي بودن IT، تعداد استاداني كه به طور مستقيم در اين رشته تحصيل كرده باشند بسيار انگشت شمار است. در اين ميان تعجيل دانشگاه ها براي راه اندازي اين رشته نيز خود باعث تشديد اين مشكل مي شود، زيرا اغلب مشاهده شده برخي دانشگاه ها كه در مناطق دوردست و محروم قرار دارند، در حالي كه حتي نمي توانند به خوبي رشته هاي قديمي و جاافتاده در اين حوزه را ارايه دهند، تدريس رشته IT به دانشجويان را آغاز مي كنند.

● فقدان منابع آموزشي مناسب

شايد رشته فناوري اطلاعات را بتوان از جمله معدود رشته هايي دانست كه به علت فقدان منابع درسي و آموزشي مناسب به شدت در فقر به سر مي برد. اين رشته در حالي در دانشگاه هاي كشور تدريس مي شود كه كتب درسي ارايه شده فاصله بسيار زيادي با مراجع روز دنيا دارند.

كارشناسان معتقدند هرچند پويايي اين رشته مي تواند مانعي جهت توليد سريع منابع مناسب در حوزه مذكور باشد، اما بايد در نظر گرفت كه عمر آموزشي كتب رشته فناوري اطلاعات نيز بسيار كوتاه است، زيرا دانش روز دنيا در زمينه IT به سرعت در حال تغيير و تكامل است. در اين ميان هرچند استفاده از منابع انگليسي مي تواند كمك بسياري به دانش آموختگان اين رشته كند، اما نبايد فراموش كرد آموزش دانش انگليسي هنوز در ميان بسياري از جوانان كشور ما عموميت نيافته است و در ضمن تامين منابع انگليسي مستلزم صرف هزينه فراواني است و براي تمام متقاضيان مقدور نيست.

بر اساس اين گزارش تدريس برخي كتاب هاي قديمي در دانشگاه هاي آي تي نيز در بسياري مواقع باعث سردرگمي دانشجويان اين رشته پس از فارغ التحصيلي مي شود. در اين زمينه مي توان به تدريس زبان برنامه نويسي پاسكال در برخي مراكز دانشگاهي اشاره كرد كه سال هاست از رده خارج شده است. كما اينكه تدريس علوم جديد در قالب جزوه هاي آموزشي مي تواند تا اندازه اي به حل اين مشكل كمك كند.

● عدم انطباق محتواي درسي با نيازهاي دانشجو

بررسي مفاهيم درسي رشته فناوري اطلاعات نشان مي دهد بيشترين مفاد دروس اصلي اين رشته با نرم افزار مشترك است، اما تحت عناوين ديگري ارايه مي شوند.

يكي از استادان IT دانشگاه تهران در اين زمينه مي گويد: در رشته فناوري اطلاعات هنوز ديدگاه سنتي ضرورت وجود درس رياضي در كليه رشته هاي مهندسي ديده مي شود و واحدهاي قابل توجهي در اين حوزه به درس رياضيات اختصاص يافته است.

در حالي كه جاي واحدهايي كه واقعا مورد نيازند خالي است به گفته وي، در حالي كه سخت افزار نقش كليدي و مهمي را در فناوري اطلاعات به خود اختصاص مي دهد، تنها ۱۵ واحد از مجموع ۶۱ واحد درسي در دوره كارشناسي به موضوع سخت افزار اختصاص يافته است. وي معتقد است مجموع دروس ارايه شده در اين رشته بيشتر از نرم افزار و الكترونيك سرچشمه گرفته است و اين قضيه موجب شده تا سطح دانش متقاضيان اين رشته وسيع، ولي عمق آن مختصر و كوتاه باشد.

البته عدم انطباق ميان مفاهيم درس هاي پيش نياز نيز از جمله مواردي است كه معمولا دانشجويان را با مشكل مواجه مي سازد. به عنوان نمونه در فيزيك(۱) دوره كارشناسي به مباحث مكانيك پرداخته مي شود، در حالي كه فيزيك(۲) مباحث الكتريسيته را تحت بررسي قرار مي دهد. اين دو مقوله با وجود اينكه از يك موضوع يعني فيزيك سرچشمه مي گيرند، اما سنخيت چنداني با يكديگر ندارند. عدم انطباق محتواي درسي با نيازهاي دانشجويان اين رشته باعث مي شود تا دانش آموختگان پس از فارغ التحصيلي براي جذب در بازار كار به كسب مهارت هاي جديد نياز پيدا كنند.

حال براي اينكه مفهوم نرم افزار و فناوري اطلاعات شفاف تر شود، به بررسي تفاوت هاي اين دو با يكديگر مي پردازيم.

● تفاوت رشته نرم افزاري با فناوري اطلاعات

به طور كلي ارتباط ميان فناوري اطلاعات و نرم افزار مانند رابطه پزشك متخصص و دكتر داروساز است، به اين مفهوم كه پزشك صرفا به تجويز دارو و داروساز به ساخت دارو مي پردازد.

كوپايي، استاد دانشگاه علمي-كاربردي در مورد تفاوت هاي ميان نرم افزار و فناوري اطلاعات مي گويد: مهندسي نرم افزار به صورت ريشه اي و بنيادين ضمن استفاده از پايه رياضي و با عمق قابل توجه موضوعات را مورد توجه قرار مي دهد، در حالي كه مهندسي فناوري اطلاعات بيشتر جنبه هاي تكنولوژيك و كاربردي نرم افزار را بررسي مي كند.

وي مي افزايد: مهندس نرم افزار به ارايه راه حل براي حل مسايل پيچيده سازماني مي پردازد، در حالي كه مهندس IT پياده سازي راه حل ها با استفاده از تكنيك را بر عهده مي گيرد.

● توانمندي ها و ويژگي هاي لازم براي موفقيت در رشته مهندسي فناوري اطلاعاتي

با توجه به ماهيت ميان رشته اي مهندسي فناوري اطلاعات ، دانشجوي اين رشته لازم است كه به دو مبحث علوم مديريت و كامپيوترعلاقه مند باشد . هم چنين بايد در رياضي توانمند بوده و قدرت تجزيه و تحليل خوبي داشته باشد . زيرا به گفته « الكساندروف ». رياضيدان و فيلسوف معاصر شوروي ، علم رياضي كاربرد فراواني درساير دانش ها ، صنعت و درهمه زمينه هاي مربوط به زندگي بشري دارد اين رشته درحال حاضر از بين داوطلبان گروه آزمايشي رياضي دانشجو مي پذيرد اما دكتر جلالي معتقداست كه رشته IT بايد از بين داوطلبان هر ۵ گروه آزمايشي دانشجو بپذيرد و آزمون اين رشته بايد به صورت نيمه متمركز برگزار گردد تا علاقه مندترين و مستعد ترين داوطلبان وارد اين رشته گردند . داوطلباني كه بيش از ورد به دانشگاه با كامپيوتر آشنايي داشته ودراين زمينه توانمند باشند.

● توجه به نيازهاي بازار كار

يكي از مهم ترين عوامل جذب نيرو در بازار كار توجه به نيازهاي جامعه هنگام تربيت دانش آموختگان است. دكتر جلالي، در مورد نياز فعلي بازار كار ايران در زمينه IT چنين اظهار مي كند: در حال حاضر بازار كار ايران، بيش از هر چيز به تكنسين فناوري اطلاعات نياز دارد كه اين امر مستلزم تحصيل در پايه كارداني است، زيرا امروزه بسياري از مراكز نظير مدارس، بانك ها و غيره به سيستم كامپيوتر مجهز هستند و به افرادي نيازمندند كه قادر به نگهداري و پشتيباني از آن ها باشد و اين اقدام نه به مهندس احتياج دارد و نه فرد ديپلمه توانايي انجام اين كار را دارد.

لذا با توجه به رشد فناوري اطلاعات در كشور، زماني به مهندس IT احتياج خواهيم داشت كه برنامه هاي وسيع و مديريتي در اين حوزه داشته باشيم و IT تا لايه هاي عمقي جامعه نيز پيش رفته باشد.

در حال حاضر وزارت بازرگاني در پي آن است كه سيستم تجارت ايران را مثل كشورهاي پيشرفته، الكترونيكي كند. اين پروژه بسيار پيچيده است و نياز به تعداد قابل توجهي متخصص IT دارد. تا جايي كه اگر تمامي دانشجويان ما وارد بازار كار شوند. باز هم پاسخگويي نياز اين پروژه و پروژه هاي مشابه نخواهند بود. حتي در كارهايي ساده تر مثل مكانيزه شدن سيستم يك اداره، نياز به متخصص اين رشته است. به عبارت ديگر در حال حاضر، همه چيز به سمت IT پيش مي رود و به همين دليل فارغ التحصيلان اين رشته اگر توانمند باشند، بيكار نخواهد ماند.

 


برچسب: ، بازار كار رشته آيتي، دانشگاه هاي رشته آيتي، دروس رشته آيتي، معرفي رشته آيتي، مهارت هاي يك مهندس آيتي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۱۰:۵۸ توسط:faezeh موضوع:

معرفي شغل پليس نيروي انتظامي

پليس

معرفي شغل پليس نيروي انتظامي

اگر از چالش لذت مي بريد، هيجان را دوست داريد و كمك كردن به داشتن جامعه اي ايمن را مي پسنديد، اين شغل مناسب شماست. براي اينكه پليس شويد بايد سوء پيشينه نداشته و از نظر جسماني نيز توان خوبي داشته باشيد.

افسران خوب پليس، افرادي مهربان، صادق و قابل اعتمادند. همچنين افرادي اجتماعي و مسئول بوده و در شرايط خطرناك هم مي توانند آرامش خود را حفظ كنند. براي ورود به اين شغل بايد دوره هاي آموزشي لازم را بگذرانيد.

تاريخچه

ايران در بيش از دو هزار سال قبل و در دوران سلسله هخامنشيان اولين بنيانگذار سيستم حكومتي گسترده امپراطوري مي باشد. از آنجا كه هر حكومتي نيازمند به نظم و امنيت مي‌باشد در نتيجه كشور ما انواع سيستمهاي ايجاد نظم و امنيت را در طي تاريخ مورد آزمايش قرار داده است.

اما پليس نوين در ايران حدود ۱۰۰ سال پيش توسط ناصرالدين شاه كه در سفر خود به اروپا كرده بود آموخت و با استخدام كردن يك مستشار بلژيكي اين سيستم نوين پاسباني را پايه‌گذاري كرد. پليس ايران در زمان شاه به دو قسمت ژاندارمري و پليس شهري تقسيم مي‌شد.

پليس امروز

اما اكنون نيروي انتظامي (پليس) در ايران وظايف متعددي دارد و به بخش هاي مختلفي تقسيم مي شود. بيشتر بخش‌هاي نيروي انتظامي وظيفه امنيتي و نظامي دارند و داراي نيروهاي مسلح هستند. اما برخي بخش‌ها نيز بيشتر جنبه خدمات اجتماعي و دولتي دارد مانند صدور گذرنامه .

بخش هاي مختلف ناجا عبارتند از :

پليس امنيت : يك واحد تخصصي پليس ايران است كه وظيفه آن كنترل نظم و امنيت در كشور مي باشد.

پليس مبارزه با مواد مخدر: وظيفه آن مبارزه با مواد مخدر در كشور و خريد و فروش آن و كشف باندهاي بزرگ تا خرده فروشان مواد مخدر است.

پليس پيشگيري: اين پليس مسئول ايجاد امنيت در فرودگاه ها ، راه آهن ، صدا و سيما و جنگلباني است.

پليس راهور: همان پليس راهنمايي و رانندگي است.

معاونت نظام وظيفه: كار تقسيم نيروهاي وظيفه بين نيروهاي مسلح ايران را بر عهده دارد.

معاونت صدور گذرنامه

پليس بزرگراه ها

پليس آگاهي

پليس حفاظت از شخصيت ها

اينتر پل (پليس بين الملل كه با پليس ساير كشورها در جستجو و دستگيري متهمان بين المللي همكاري دارد)

يگان حفاظت براي حفاظت از اماكن مثل بانكها و موسسات آثار تاريخي

جنگلباني

هنگ مرزي

پليس ساحلي

يگان ضربت

يگان رهاسازي گروگان

يگان ضد شورش

گارد ويژه

يگان واكنش سريع
در هر حال ساعت كاري شما به عنوان يك پليس معمولا به صورت شيفتي بوده و گاهي در شب ها و تعطيلات مي باشد. در برخي مواقع نيز به اضافه كاري نيروي پليس نياز است.

يك مأمور پليس ساعات زيادي از كار خود را در خيابان و يا روي موتور يا ماشين مي گذراند. در برخي مشاغل اين حوزه، محل كار در ادارات پليس مي باشد.

در ادامه اطلاعات كاملي در مورد وظايف، دانش و مهارت مورد نياز، تحصيلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار كار و فرصت هاي شغلي و ميزان درآمد پليس نيروي انتظامي ارائه مي شود.

وظايف پليس نيروي انتظامي

مهمترين وظايف نيروي انتظامي به شرح زير است. اما شما بر اساس اينكه در كدام يك از بخش هاي اين سازمان بزرگ حكومتي استخدام مي شويد، بخشي از اين وظايف بر عهده شما قرار مي گيرد :

استقرار نظم و امنيت و تامين آسايش عمومي و فردي.

مقابله و مبارزه قاطع و مستمر با هر گونه خرابكاري، تروريسم، شورش و عوامل و حركتهايي كه مخل امنيت كشور باشد، با همكاري وزارت اطلاعات.

تامين امنيت براي برگزاري اجتماعات ، تشكلها، راهپيماييها، و فعاليتهاي قانوني و مجاز و ممانعت و جلوگيري از هر گونه تشكل و راهپيمايي و اجتماع غير مجاز و مقابله با اغتشاش، بي نظمي و فعاليتهاي غير مجاز.

اقدام لازم در زمينه كسب اخبار و اطلاعات در محدوده وظايف محوله و همكاري با ساير سازمانها و يگانهاي اطلاعاتي كشور در حدود وظايف آنها.

حراست از اماكن ، تاسيسات ، تجهيزات و تسهيلات طبقه بندي شده غير نظامي و حفظ حريم آنها به استثنا موارد حساس و حياتي به تشخيص شوراي عالي امنيت ملي ، كه به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خواهد بودپليس نيروي انتظامي مسير ايراني.

حفاظت از مسئولين و شخصيتهاي داخلي و خارجي در سراسر كشور به استثنا داخل پادگانها و تاسيسات نظامي، مگر در مواردي كه بنا به تشخيص شوراي عالي امنيت ملي اصل انقلاب و يا دستاوردهاي آن در معرض خطر باشد كه به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خواهد بود.

جمع آوري سلاح و مهمات و تجهيزات غير مجاز و صدور پروانه نگهداري و حمل سلاح شخصي و نظارت بر نگهداري و مصرف مجاز مواد ناريه با هماهنگي وزارت اطلاعات برابر طرح هاي مصوب شوراي امنيت كشور .

انجام امور مربوط به تشخيص هويت و كشف علمي جرايم.

مراقبت و كنترل از مرزهاي جمهوري اسلامي ايران ، اجراي معاهدات و پروتكلهاي مصوبه مرزي و استيفاي حقوق دولت و اتباع مرزنشين جمهوري اسلامي ايران در مرزها و محدوده انحصاري اقتصادي درياها.

اجراي قوانين و مقررات مربوط به گذرنامه (بجز گذرنامه سياسي و خدمت) و ورود و اقامت اتباع خارجي (با هماهنگي وزارت امور خارجه در مورد اتباع خارجي تحت پوشش ديپلماتيك) با هماهنگي وزارت اطلاعات (در مورد ورود و خروج و اقامت اتباع خارجي و صدور گذرنامه.

اجراي قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي و امور توزيع و حفظ حريم راههاي كشور.

اجراي قوانين و مقررات وظيفه عمومي.

نظارت بر اماكن عمومي و انجام ساير امور مربوط به اماكن مذكور برابر مقررات مصوب.

همكاري با ساير نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در مواقع لزوم و بنا به دستور.

همكاري با دبيرخانه پليس بين الملل

انجام امور امدادي و مردم ياري در مواقع ضروري ضمن هماهنگي با مراجع ذيربط.

تامين و حفاظت تاسيسات ، سربازخانه ها و قرارگاه هاي مربوط.

تامين دفاع هوايي تاسيسات و نقاط حساس مربوط، در حد برد سلاح ضد هوايي سازماني، با هماهنگي و كنترل عملياتي نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران.

تلاش مداوم و مستمر در جهت حفظ و صيانت سازمان در زمينه هاي امنيتي.

مهارت و دانش مورد نياز

صداقت، قابل اعتماد بودن، مسئوليت پذيري و آگاهي اجتماعي

رسيدن به موقع به موقعيت، عكس العمل سريع و انجام درست عمليات

پشتكار و استمرار در وظايف سازماني به عنوان يك پليس و مأمور قانون

توانايي حفظ آرامش در شرايط خطرناك

توانايي كار فردي و تيمي

مهارت هاي ارتباطي قوي

شجاعت و ابتكار

توان جسماني خوب

مهارت هاي كلامي خوب

رويكرد مودبانه ولي قاطع

رعايت بردباري و تواضع در برابر مردم

خود انضباطي

توانايي دستور دادن و پذيرش دستور

اطلاع از قوانين موجود و مربوطه
تحصيلات لازم و نحوه ورود به شغل

پليس نيروي انتظامي از بين افراد داراي ديپلم، مدرك تحصيلي علوم انتظامي و ساير مدارك تحصيلي غير مرتبط استخدام مي كند.
بازاركار و آينده شغلي پليس نيروي انتظامي

شما در سازمان ها و بخش هاي مختلف نيروي انتظامي مي توانيد مشغول به كار شويد.

برخي مشكلات(مصائب) شغلي پليس نيروي انتظامي
وضعيت استخدام اين شغل در برخي كشورهاي جهان به شرح زير است :

آمريكا – پيش بيني ها نشان مي دهد ميزان استخدام مأمورين پليس بين سال هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۷ درصدي خواهد داشت. در حالي كه متوسط اين رشد براي كل مشاغل ۱۴ درصد مي باشد.

استراليا – در بازه زماني ۵ سال گذشته ميزان استخدام پليس ها رشد منفي ۸٫۶ درصدي داشته ولي رشد زياد در آينده براي آن پيش بيني شده است.

ميزان درآمد پليس نيروي انتظامي

آمار و اطلاعات دقيق و مشخصي از ميزان درآمد نيروي پليس نيروي انتظامي در كشور در دسترس نمي باشد.
درآمد اين شغل در برخي كشورهاي جهان عبارتند از :

آمريكا – متوسط درآمد سالانه اين شغل ۵۵٫۰۱۰ دلار (براي متوسط مشاغل ۳۳٫۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرين آمارها در سال ۲۰۱۳، ۵۴٫۲۰۰ دلار بوده است.

استراليا – متوسط درآمد سالانه اين شغل ۶۶٫۰۰۰ دلار (قبل از كسر ماليات) مي باشد.

انگلستان – درآمد پليس ها با توجه به نوع كار و درجه آنها متفاوت است. متوسط درآمد سالانه اين شغل براي افراد تازه كار معمولا حدود ۳۵٫۵۰۰ دلار ، با چند سال سابقه حدود ۵۵٫۵۰۰ دلار و براي گروهبان بين ۵۵٫۰۰۰ تا ۶۲٫۵۰۰ دلار و بازرس تا ۷۶٫۰۰۰ دلار مي باشد.
كل
شخصيت هاي مناسب اين شغل
در يك انتخاب شغل صحيح و درست، عوامل مختلفي از جمله ويژگي هاي شخصيتي، ارزش ها، علايق، مهارت ها، شرايط خانوادگي، شرايط جامعه و … براي هر فرد بايد در نظر گرفته شوند. يكي از مهم ترين اين عوامل ويژگي هاي شخصيتي مي باشد. شناخت درست شخصيت هر فرد فرآيندي پيچيده و محتاج به تخصص و زمان كافي است. البته هر فردي ويژگي هاي منحصربه فرد خود را دارد، حتي افرادي كه به نوعي تيپ شخصيتي مشابه دارند، باز هم در برخي موارد با يكديگر متفاوت هستند.

به طور كلي هميشه افراد موفقي از تيپ هاي شخصيتي مختلف در تمام مشاغل هستند و نمي توان دقيقا اعلام كرد كه فقط تيپ هاي شخصيتي خاصي هستند كه در اين شغل موفق مي شوند. اما طي تحقيقاتي كه صورت گرفته تيپ هاي شخصيتي اي كه براي اين شغل معرفي مي شوند، عموما اين كار را بيشتر پسنديده و رضايت شغلي بيشتري در آن داشته اند.

شخصيت هاي مناسب اين شغل بر اساس شخصيت شناسي MBTI :

ESTJ اين تيپ شخصيتي از مديريت كردن، تصميم گيري و نظارت بر كار ديگران لذت مي برد. او دوست دارد در شرايط اقتدار و اختيار باشد.

ISTJ اين تيپ شخصيتي از كارهايي كه به حفظ و حراست از مردم مربوط باشد، لذت مي برد. او حافظه خوبي دارد و به خوبي از اطلاعات گذشته براي حل مسايل جاري استفاده مي كند. همچنين كار در محيط هاي سازمان يافته و با ساختار را دوست دارد.

ESTP اين تيپ شخصيتي در بخش خدمات شهري بسيار عالي است. زيرا او كارهاي پويا و متنوع را دوست داشته و مي خواهد با ديگران در ارتباط باشد. توانايي اقدام سريع و به موقع يكي از ويژگي هاي او مي باشد كه در اين شغل بسيار مفيد است.

ISTP اين تيپ شخصيتي از كارهاي پويا و چالشي لذت مي برذ. او دوست دارد به ديگران كمك كرده و از انعظاف پذيري و ريسك پذيري كافي در كار خود برخوردار است.

ISFP اين تيپ شخصيتي از ارائه خدمت به ديگران و رفع نيازهاي آنها لذت مي برد. او محيط كاري چالشي و پر هيجان را دوست دارد.


برچسب: ، بازاركار وآينده شغلي پليس، بخش هاي مختلف ناجا، تعريف پليس، ميزان درآمد پليس، وظايف پليس نيروي انتظامي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۰۹:۵۶ توسط:faezeh موضوع:

معرفي رشته دندانپزشكي

دندان پزشكي

 

دندانپزشك به تشخيص و درمان بيماري‌هاي دهان و دندان مي‌پردازد و از همين‌رو شايد بهتر باشد كه عنوان اين رشته را دهان‌پزشكي گذاشت.

در گذشته دندانپزشكي را مساوي با دندانسازي مي‌دانستند. اما امروزه دندانسازي تنها بخشي از دندانپزشكي است. رشته دندانپزشكي در مقطع دكتراي عمومي نحوه رعايت بهداشت، پيشگيري و درمان بيماري‌هاي دهان و دندان را آموزش مي‌دهد.

دندان‌پزشكي يك علم تخصصي است كه سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوي مهم در سلامت جسم و روح، زيبايي و ادا كردن كلمات تامين مي‌كند. همچنين به ياري اين علم مي‌توان بسياري از بيماري‌ها را در مراحل اوليه شناخت و از پيشرفت آن جلوگيري نمود.

محتواي دوره:

اين مقطع داراي دو دوره مجزاي ۲ و ۴ ساله است.
علوم پايه :

كه در ۲ سال اول دانشجويان واحدهاي علوم پايه مثل بيوشيمي، آناتومي، بافت‌شناسي، فيزيولوژي، ژنتيك، ميكروب‌شناسي و ايمني‌شناسي را مي‌گذرانند.

كارآموزي :

بعد از ۲ سال وارد دوره تخصصي دندانپزشكي شده و دروس اختصاصي خود را در زمينه آسيب‌شناسي فك و دهان، ارتودنسي، اندودنتيكس، پروتزهاي ثابت و اكلوژن، پروتزهاي متحرك و فك و صورت ، پريودنتولوژي، ترميمي و مواد دنداني، بيماري‌هاي دهان و دندان، جراحي دهان و فك و صورت، دندانپزشكي كودكان و راديولوژي دهان و فك و صورت مي‌گذرانند. و در نهايت مي‌توانند بيماري‌هاي دهان و دندان را تشخيص داده و در حد يك دندانپزشك عمومي نسبت به درمان آنها اقدام كنند.

عده‌اي دندانپزشكي را با كار عملي و تكنيكي صرف، يكي مي‌دانند در حالي كه اگر دانشجوي دندانپزشكي تنها فن و تكنيك اين رشته را فراگرفته اما در علوم پايه ضعيف باشد، در نهايت يك دندانساز خواهد شد يعني چنين فردي كار روي دندان را فراگرفته است اما از علم پزشكي بي‌نصيب مي‌باشد.
آينده شغلي ، بازار كار، درآمد:

امروزه در كشور ايران نزديك به ۱۲ هزار دندانپزشك وجود دارد و از سوي ديگر سالانه ۱۸ دانشكده دندانپزشكي دولتي و خصوصي موجود در كشور بيش از ۱۰۰۰ دندانپزشك تربيت مي‌كنند. حال سوال اينجاست كه آيا براي اين تعداد فارغ‌التحصيل رشته دندانپزشكي فرصت‌هاي كاري وجود دارد؟

امروزه در كشور ايران فرصت‌هاي شغلي براي دندانپزشكان جوان به دو دليل عمده محدودتر شده است كه يكي از اين دلايل پيشرفت بهداشت در كشور ايران است است. يعني خوشبختانه كشور ايران نيز مانند ساير كشورهاي جهان در جهت پيشگيري و اهداف بهداشتي حركت كرده و بسياري از بيماري‌ها را مهار و كنترل كرده است. در نتيجه مردم كمتر به پزشكان و دندانپزشكان مراجعه مي‌كنند. از سوي ديگر در چند سال اخير رشد پزشكان و دندانپزشكان نسبت به نرخ رشد جمعيت افزايش يافته است. براي مثال اگر تا ۲۰ سال قبل به ازاي هر ۲۵ هزار نفر يك دندانپزشك وجود داشت حال به ازاي هر ۵ يا ۶ هزار نفر يك دندانپزشك وجود دارد. البته ذكر عوامل فوق به معناي آن نيست كه هيچ فرصت شغلي براي دندانپزشكان جوان وجود ندارد بلكه در بسياري از شهرستانهاي كشور، ايران هنوز شاهد كمبود دندانپزشك هستيم. يعني در حالي كه در بعضي از نقاط كشور به ازاي هر ۲ هزار نفر يك دندانپزشك داريم، در نقاط محروم كشورمان به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر يك دندانپزشك وجود دارد.
افزايش تعداد دندانپزشك و بيكاري دندانپزشكان جوان :

افزايش تعداد دندانپزشكان جوان بيكار تنها مشكل ايران نيست چون طبق بررسي‌ها و پيش‌بيني‌هاي جوامع علمي خارج از ايران ، در سال ۲۰۳۰ ميلادي بهداشت دهان و دندان مردم به اندازه‌اي خوب خواهد بود كه دندانپزشكي عمومي به بخشي از پزشكي عمومي برخواهد گشت و رشته دندانپزشكي تنها جنبه تخصصي پيدا مي‌كند.

توانايي‌هاي مورد نياز و قابل توصيه :

عدم تسلط بر علوم پايه و زبان انگليسي، دانشجو را از مقولات علمي دور مي‌كند و صرفا به او توانايي انجام كارهاي عملي اين رشته را مي‌دهد.

هرآنچه كه يك دانش‌آموز در درس زيست‌شناسي دوره دبيرستان خود فرا مي‌گيرد به نحوي به رشته دندانپزشكي ارتباط دارد بخصوص دو بخش فيزيولوژي و آسيب‌شناسي كه دانشجويان دندانپزشكي در دو سال اول تحصيل خود با وسعت و عمق بيشتري نسبت به دوره دبيرستان مطالعه مي‌كنند.

همچنين دانشجوي اين رشته بايد از دستهايي ماهر و توانمند برخوردار باشد چون بسياري از كارهاي دندانپزشكي از تراش دندان گرفته تا بازسازي دندان نياز به دستهايي هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن كارهاي ظريف دندانپزشكي را انجام داد.

برخورداري از سلامت كامل جسمي و رواني و قابليت انجام كارهاي بسيار دقيق علمي، عملي، كلينيكي براي داوطلبان اين رشته بسيار ضروري است. خلاقيت و مهارت در كار دست و همچنين برخورداري از خلاقيت و ديد هنري، دانشجو را در انجام كارهاي عملي اين رشته و انجام مهارت‌هاي لازم در پياده كردن آموخته‌هاي آن، كمك بسيار مي‌كند.

وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر:

امكان ادامه تحصيل فوق دكترا در رشته‌هاي مختلف دندان‌پزشكي در ايران وجود دارد.

تعداد و عناوين واحدهاي اصلي و اختصاصي:

طول دوره دندان‌پزشكي پنج سال است و درسهاي آن در سه بخش : عمومي ، پايه و اختصاصي برنامه‌ريزي شده است كه از لحاظ نحوه تعليم و تدريس، به درسهاي نظري ، عملي نظري، عملي تقسيم مي‌شود.

اين دوره شامل دو مرحله است:
مرحله اول (۵/۱ سال) :

در اين مرحله دانشجويان درسهاي نظري و عملي علوم پايه و عمومي را در دانشگاه (كلاس و آزمايشگاه)‌ مي‌گذرانند.

مرحله دوم (۵/۳ سال) :

در اين مرحله دانشجويان درسهاي تخصصي را در دانشگاه (كلاس و بخشهاي كلينيكي) فرا مي‌گيرند و به منظور برخورداري از كارايي آموزشي- درماني، بيشتر اين دوره تحصيلي را در بخشهاي كلينيكي دانشكده و بيمارستانهاي وابسته به ارايه خدمات بهداشتي و درماني مي‌پردازند؛ لازم به تذكر است كه گذراندن درسهاي پايه براي ورود به دوره كلينيكي (مرحله دوم) ضروري است.

نظام آموزشي مطابق آيين‌نامه مصوب شوراي عالي برنامه‌ريزي است و هر واحد درس نظري ۱۷ ساعت و هر واحد درس عملي ۳۴ ساعت است. كل واحدهاي درسي اين دوره ۲۰۳ واحد است.
درسهاي پايه

درس هاي پايه به درسهايي گفته مي‌شوند كه زمينه‌ساز ورود دانشجو به درسهاي اصلي و تخصصي و فراگيري آنهايند. در اين رشته درسهاي پايه جمعا به تعداد ۴۳ واحد درسي است كه عبارتند از: فيزيك پزشكي ، بيوشيمي ، بافت‌شناسي انساني، جنين‌شناسي، تشريح ، ژنتيك انساني، ميكروب‌شناسي، ايمني شناسي، فيزيولوژي، روان‌شناسي عمومي، آسيب‌شناسي عمومي.

درسهاي اختصاصي

درسهاي تخصصي به درسهايي گفته مي‌شود كه اطلاعات و آگاهيهاي لازم را درباره رشته تخصصي به دانشجو داده، او را با مفاهيم تخصصي و عمده رشته مورد نظر آشنا مي‌كند و آموزشهاي لازم را به او مي‌دهند.

در رشته دندان‌پزشكي درسهاي تخصصي عبارتند از: كالبدشناسي و مرفولوژي دندان، زبان خارجي اختصاصي، جنين و بافت‌شناسي فك و دهان ، آسيب‌شناسي دهان، ارتودنسي، اندودنتيكس، بيماريهاي دهان و تشخيص ، بيولوژي دهان، پريودنتولوژي، دندان‌پزشكي ترميمي(پروتز متحرك پارسيل، پروتز ثابت ، پروتز كامل) جراحي دهان و فك و صورت ، دندان‌پزشكي كودكان، راديولوژي دهان ، گوش و حلق و بيني ، نظام پزشكي و طب قانوني، بهداشت عمومي و اكولوژي ، بهداشت محيط زيست ، دندان‌پزشكي مجتمعي ، بيماريهاي رواني ، بيماريهاي دروني، فارماكولوژي ، بهداشت دهان و تغذيه و ندان‌پزشكي پيشگيري مواد دنداني و پايان‌نامه (رساله)‌.

دانشجويان در سال چهارم با تاييد استاد راهنما، موضوعي را براي پايان‌نامه انتخاب وراجع به آن تحقيقاتي را آغاز مي‌نمايند، ولي واحد پايان‌نامه در سال آخر محاسبه خواهد گرديد كه در آن زمان دانشجو پايان‌نامه را به هيات داوران منتخب ارايه و از آن دفاع مي‌نمايد.
خلاصه‌اي از مطالب مطرح شده بعضي از درسهاي تخصصي الزامي:

اندودنتيكس: مطالب اين درس شامل بررسي اتيولوژي، تشخيص، پيشگيري و درمان بيماريهاي پالپي و بافتهاي نگهدارنده دندان‌ناشي از ضايعات پالپ به منظور حفظ سلامت و نگهداري دندانهاي طبيعي است.

بيماريهاي دهان و تشخيص : در درس بيماريهاي دهان و تشخيص، به شناسايي ، تشخيص كلينيكي و پاراكلينيكي ضايعات حفره دهان و درمان ضايعات مخاطي آن و ارتباط آن با ساير بيماريهاي بدن پرداخته مي‌شود.

پروتزهاي دنداني: در اين درس در ارتباط با مسايل ترميمي و بازسازي دستگاه جونده (دندانها و ساختمان مجاور كناري صورت) از طريق پروتزهاي ثابت، متحرك (پارسيل و كامل) و فك و صورت بحث مي‌شود. همچنين مسايل مربوط به اصول اكلوژن در اين رشته مورد تدريس علمي عملي قرار مي‌گيرد.

راديولوژي: درس راديولوژي يكي از درسهاي دندان‌پزشكي و از علوم اساسي جهت دستيابي و شناسايي حالات طبيعي و غيرطبيعي استخوان فكها و دندانها مي‌باشد.

دندان‌پزشكي كودكان: درس دندان‌پزشكي كودكان، قسمتي از درسهاي دندان‌پزشكي است كه شامل : تشخيص، پيشگيري و درمان بيماري‌ دهان و دندان كودكان، معلولان و معلولان ذهني و شناسايي رابطه آن با سلامت عمومي آنها مي‌باشد.

دندان‌پزشكي ترميمي : اين درس شامل بررسي اتيولوژي ، تشخيص ، پيشگيري و درمان و ترميم ضايعات بافتهاي سخت دنداني به منظور حفظ سلامت و زيبايي دندانهاي طبيعي و بافتهاي نگه‌دارنده آنهاست.

رشته ‌هاي مشابه و نزديك به اين رشته :

وجوه مشترك علمي وسيعي كه اين رشته با رشته پزشكي دارد، به دندان‌پزشك اين مهارت را مي‌دهد تا با شناخت همه جانبه ساختمان بدن و فيزيوپاتولوژي آن خدمات و درمان‌هاي لازم را در راستاي تخصصي خود ارايه دهد.

وضعيت نياز كشور ايران به اين رشته در حال حاضر :

اگرچه اهميت رشته دندان‌پزشكي در شهرهاي بزرگ و متوسط تا حدود زيادي روشن است، اما متاسفانه هنوز اين رشته نتوانسته است ارزش والاي خود را در شهرهاي كوچك و روستاها، آن‌چنان كه بايد نشان دهد. گرايش روزافزون داوطلبان به اين رشته و مراجعه رو به افزايش شهروندان به شاغلان اين حرفه ، مي‌تواند اهميت قابل ملاحظه و نياز به متخصصان را در اين رشته ، حتي در مقايسه با ساير رشته‌هاي پزشكي به وضوح نشان دهدنكات تكميلي :

دشواري‌ها و مشكلات تحصيل در اين رشته :

دندانپزشكي حرفه‌اي است كه با كارهاي عملي بر روي بيمار همراه است، بنابراين امكان انتقال بيماري‌هاي عفوني مثل هپاتيت يا ايدز از بيمار به پزشك بسيار زياد است و دندانپزشكان بايد همواره به اصول كنترل عفونت توجه داشته باشند چون يك كوتاهي يا اشتباه مي‌تواند براي آنها عواقب ناخوشايندي داشته باشد. همچنين يك دندانپزشك بايد بطور مرتب نرمش و ورزش كند تا دچار كمردرد و پادرد مزمن نگردد.


برچسب: ، تعريف دندان پزشكي، دشواري ها ومشكلات دندانپزشكي، معرفي مشاغل مختلف، وب سايت مشاغل، وظايف دندان پزشك،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۰۸:۳۰ توسط:faezeh موضوع:

تعريف پرستاري


پرستاري

 

پرستاران، خادمان بي‌منت و فرشتگان سپيدپوش جامعه هستند كه لباس خدايي بر تن دارند، آنان حمايت و پشتيباني جامعه را مي‌جويند و خواهان ارج نهادن جامعه به جايگاه واقعي خويشند.

آنگاه كه رنج و درد بر كالبد انسان حمله‌ور گشت و سلامت وي را پايان داد، پرستاري به وجود آمد؛‌ يعني از زمان پيدايش بشر،‌ اين حرفه مقدس بر عرصه گيتي نمايان شده است. در مسير تاريخ، پرستاري همپاي پزشكي در خدمت انسان‌ها بوده است و به تدريج، اين دو در قالب علم پيشرفت نموده‌اند و در زمان‌هاي بحراني، مانند حوادث طبيعي و جنگ‌ها، خدمات شايان توجهي انجام داده‌اند.

واژه پرستار به معناي پرستنده؛ غمخوار و حافظ مي‌باشد. و در فرهنگ لاتين پرستار از لغت Nutritious گرفته شده است كه به معناي پروردن؛ تغذيه كردن و پرورش دادن است. با توجه به اين معنا هرگونه مراقبت و مواظبتي كه فرد از فرد ديگري اعم از بيمار يا سالم به عمل آورد پرستاري ناميده مي‌شود. مجمع پرستاران كانادا (C.N.A )پرستاري را اينگونه تعريف مي‌كند:

حرفه پرستاري در پاسخ به نياز جامعه به وجود آمده است و در رابطه با سلامت انسان در طول زندگي ايده‌آل‌هايي را مد نظر دارد. پرستاران در جهت پيشبرد؛ حفظ و بازگرداندن سلامت و پيشگيري از بروز بيماري؛ تسكين دردها تلاش مي‌كنند.

پرستاري حرفه‌اي پويا و حمايت‌گر است كه از قوانين اخلاقي خاصي پيروي مي‌كند و ريشه آن مراقبت از بيمار يعني مفهومي كه در چهار زمينه فعاليت آن(كار عملي؛ آموزش؛ مديريت و تحقيق) نهفته مي‌باشد.

پرستاري رشته‌اي است كه در كشور ما ناشناخته مانده است و بيشتر افراد با شنيدن نام پرستار تنها تزريقات و كمك‌هاي اوليه در ذهنشان نقش مي‌بندد.

برخلاف اين تصور ناقص، پرستار يك عضو مهم در تيم مراقبت بهداشتي است و نقش ارزنده اي در پذيرش، آماده سازي، مراقبت و حمايت‌هاي روحي، جسمي و اجتماعي بيمار دارد.
تلاش پرستار براي پذيرش واقعيت‌ها و تطبيق با تغييرات بالقوه و پذيرش زندگي جديد و يا تحمل طول دوره درمان وظيفه سنگين و ارزنده پرستار است.

پرستاري علم است چون نيازمند فراگيري علوم مرتبط با اين رشته است و هنر است چون توانايي ارتباط خوب و سنجيده با بيمار و اطرافيانش را مي‌طلبد.
اين رشته در مقطع كارشناسي پيوسته، كارشناسي ارشد ناپيوسته و دكتري با گرايش‌هاي مختلف در كشور دائر است.
اخيرا مركزي به نام نظام پرستاري مانند سازمان نظام پزشكي تأسيس شده است.
در خصوص اين رشته صبر و حوصله و مطالعه دقيق در ابعاد اين شغل سنگين را توصيه مي‌كنيم.
طول دوره تحصيل (براي مقطع كارشناسي) حدود ۴ سال است.

در اواسط قرن نوزدهم (۱۸۵۸ ميلادي) پرستاري به نام “فلورانس نايتينگل” در دنياي پرستاري قد علم كرد و شيوه پرستاري نوين را ابداء و پايه گذاري كرد و انقلابي عظيم در تربيت و آموزش پرستاران ايجاد كرد. او هدف از انجام خدمات پرستار را قرار دادن بيمار در بهترين شرايط ممكن به نحوي كه طبيعت بتواند اثرات خود را اعمال نمايد تعريف نمود. وي در سال ۱۸۶۰ اولين مدرسه پرستار نايتينگل را در بيمارستان سنت توماس تاسيس نمود.

رهبران پرستاري ، اين حرفه را به عنوان يك علم و هنر تلقي كردند. با اين وجود؛ تعريف حرفه پرستاري به مرور زمان تغيير كرده است. انجمن پرستاران آمريكا ( A.N.A. ) در بيانيه‌اي در سال ۱۹۹۵ پرستاري را تشخيص و درمان پاسخ‌هاي انسان به سلامتي و بيماري تعريف نمودند.

پرستاري در ايران:

در سال ۱۲۹۴ شمسي نخستين آموزشگاه پرستاري در ايران گشايش يافت كه دوره آموزشي سه ساله جهت علاقه‌مندان اين رشته برگزار مي‌كرد. در سال ۱۳۱۴ در شهرهاي تبريز؛ مشهد و شيراز آموزشگاه‌هاي پرستاري تاسيس شد. در سال ۱۳۲۰ آموزشگاه پرستاري دانشگاه تهران افتتاح شد. و در سال ۱۳۳۵ وزارت بهداري براي تدوين برنامه‌هاي آموزشي پرستاري از كارشناسان بين‌المللي پرستاري استفاده نمود و اولين كنفرانس بزرگ پرستاري را در تهران برگزار كرد.

از آنجايي كه نيروي انساني تعليم يافته پرستاري جوابگوي نياز جامعه نبود در سال ۱۳۳۸ به منظور جبران اين كمبود اولين آموزشگاه بهياري تاسيس شد.

لازم به ذكر است هم اكنون تعليم پرستاران با مهارت‌هاي روز پرستاري جهان تا مقطع دكتراي پرستار در ايران انجام مي‌گيرد. و همه ساله خيل مشتاقان به اين سفيد جامگان مي‌پيوندند.


برچسب: ، تعريف پرستاري، خدمات پرستاري، ليست مشاغل خانگي، معرفي مشاغل، پرستاري در منزل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۰۷:۲۸ توسط:faezeh موضوع: