وب سايت مشاغل وب سايت مشاغل .

وب سايت مشاغل

معرفي شغل پليس نيروي انتظامي

پليس

معرفي شغل پليس نيروي انتظامي

اگر از چالش لذت مي بريد، هيجان را دوست داريد و كمك كردن به داشتن جامعه اي ايمن را مي پسنديد، اين شغل مناسب شماست. براي اينكه پليس شويد بايد سوء پيشينه نداشته و از نظر جسماني نيز توان خوبي داشته باشيد.

افسران خوب پليس، افرادي مهربان، صادق و قابل اعتمادند. همچنين افرادي اجتماعي و مسئول بوده و در شرايط خطرناك هم مي توانند آرامش خود را حفظ كنند. براي ورود به اين شغل بايد دوره هاي آموزشي لازم را بگذرانيد.

تاريخچه

ايران در بيش از دو هزار سال قبل و در دوران سلسله هخامنشيان اولين بنيانگذار سيستم حكومتي گسترده امپراطوري مي باشد. از آنجا كه هر حكومتي نيازمند به نظم و امنيت مي‌باشد در نتيجه كشور ما انواع سيستمهاي ايجاد نظم و امنيت را در طي تاريخ مورد آزمايش قرار داده است.

اما پليس نوين در ايران حدود ۱۰۰ سال پيش توسط ناصرالدين شاه كه در سفر خود به اروپا كرده بود آموخت و با استخدام كردن يك مستشار بلژيكي اين سيستم نوين پاسباني را پايه‌گذاري كرد. پليس ايران در زمان شاه به دو قسمت ژاندارمري و پليس شهري تقسيم مي‌شد.

پليس امروز

اما اكنون نيروي انتظامي (پليس) در ايران وظايف متعددي دارد و به بخش هاي مختلفي تقسيم مي شود. بيشتر بخش‌هاي نيروي انتظامي وظيفه امنيتي و نظامي دارند و داراي نيروهاي مسلح هستند. اما برخي بخش‌ها نيز بيشتر جنبه خدمات اجتماعي و دولتي دارد مانند صدور گذرنامه .

بخش هاي مختلف ناجا عبارتند از :

پليس امنيت : يك واحد تخصصي پليس ايران است كه وظيفه آن كنترل نظم و امنيت در كشور مي باشد.

پليس مبارزه با مواد مخدر: وظيفه آن مبارزه با مواد مخدر در كشور و خريد و فروش آن و كشف باندهاي بزرگ تا خرده فروشان مواد مخدر است.

پليس پيشگيري: اين پليس مسئول ايجاد امنيت در فرودگاه ها ، راه آهن ، صدا و سيما و جنگلباني است.

پليس راهور: همان پليس راهنمايي و رانندگي است.

معاونت نظام وظيفه: كار تقسيم نيروهاي وظيفه بين نيروهاي مسلح ايران را بر عهده دارد.

معاونت صدور گذرنامه

پليس بزرگراه ها

پليس آگاهي

پليس حفاظت از شخصيت ها

اينتر پل (پليس بين الملل كه با پليس ساير كشورها در جستجو و دستگيري متهمان بين المللي همكاري دارد)

يگان حفاظت براي حفاظت از اماكن مثل بانكها و موسسات آثار تاريخي

جنگلباني

هنگ مرزي

پليس ساحلي

يگان ضربت

يگان رهاسازي گروگان

يگان ضد شورش

گارد ويژه

يگان واكنش سريع
در هر حال ساعت كاري شما به عنوان يك پليس معمولا به صورت شيفتي بوده و گاهي در شب ها و تعطيلات مي باشد. در برخي مواقع نيز به اضافه كاري نيروي پليس نياز است.

يك مأمور پليس ساعات زيادي از كار خود را در خيابان و يا روي موتور يا ماشين مي گذراند. در برخي مشاغل اين حوزه، محل كار در ادارات پليس مي باشد.

در ادامه اطلاعات كاملي در مورد وظايف، دانش و مهارت مورد نياز، تحصيلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار كار و فرصت هاي شغلي و ميزان درآمد پليس نيروي انتظامي ارائه مي شود.

وظايف پليس نيروي انتظامي

مهمترين وظايف نيروي انتظامي به شرح زير است. اما شما بر اساس اينكه در كدام يك از بخش هاي اين سازمان بزرگ حكومتي استخدام مي شويد، بخشي از اين وظايف بر عهده شما قرار مي گيرد :

استقرار نظم و امنيت و تامين آسايش عمومي و فردي.

مقابله و مبارزه قاطع و مستمر با هر گونه خرابكاري، تروريسم، شورش و عوامل و حركتهايي كه مخل امنيت كشور باشد، با همكاري وزارت اطلاعات.

تامين امنيت براي برگزاري اجتماعات ، تشكلها، راهپيماييها، و فعاليتهاي قانوني و مجاز و ممانعت و جلوگيري از هر گونه تشكل و راهپيمايي و اجتماع غير مجاز و مقابله با اغتشاش، بي نظمي و فعاليتهاي غير مجاز.

اقدام لازم در زمينه كسب اخبار و اطلاعات در محدوده وظايف محوله و همكاري با ساير سازمانها و يگانهاي اطلاعاتي كشور در حدود وظايف آنها.

حراست از اماكن ، تاسيسات ، تجهيزات و تسهيلات طبقه بندي شده غير نظامي و حفظ حريم آنها به استثنا موارد حساس و حياتي به تشخيص شوراي عالي امنيت ملي ، كه به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خواهد بودپليس نيروي انتظامي مسير ايراني.

حفاظت از مسئولين و شخصيتهاي داخلي و خارجي در سراسر كشور به استثنا داخل پادگانها و تاسيسات نظامي، مگر در مواردي كه بنا به تشخيص شوراي عالي امنيت ملي اصل انقلاب و يا دستاوردهاي آن در معرض خطر باشد كه به عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خواهد بود.

جمع آوري سلاح و مهمات و تجهيزات غير مجاز و صدور پروانه نگهداري و حمل سلاح شخصي و نظارت بر نگهداري و مصرف مجاز مواد ناريه با هماهنگي وزارت اطلاعات برابر طرح هاي مصوب شوراي امنيت كشور .

انجام امور مربوط به تشخيص هويت و كشف علمي جرايم.

مراقبت و كنترل از مرزهاي جمهوري اسلامي ايران ، اجراي معاهدات و پروتكلهاي مصوبه مرزي و استيفاي حقوق دولت و اتباع مرزنشين جمهوري اسلامي ايران در مرزها و محدوده انحصاري اقتصادي درياها.

اجراي قوانين و مقررات مربوط به گذرنامه (بجز گذرنامه سياسي و خدمت) و ورود و اقامت اتباع خارجي (با هماهنگي وزارت امور خارجه در مورد اتباع خارجي تحت پوشش ديپلماتيك) با هماهنگي وزارت اطلاعات (در مورد ورود و خروج و اقامت اتباع خارجي و صدور گذرنامه.

اجراي قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي و امور توزيع و حفظ حريم راههاي كشور.

اجراي قوانين و مقررات وظيفه عمومي.

نظارت بر اماكن عمومي و انجام ساير امور مربوط به اماكن مذكور برابر مقررات مصوب.

همكاري با ساير نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در مواقع لزوم و بنا به دستور.

همكاري با دبيرخانه پليس بين الملل

انجام امور امدادي و مردم ياري در مواقع ضروري ضمن هماهنگي با مراجع ذيربط.

تامين و حفاظت تاسيسات ، سربازخانه ها و قرارگاه هاي مربوط.

تامين دفاع هوايي تاسيسات و نقاط حساس مربوط، در حد برد سلاح ضد هوايي سازماني، با هماهنگي و كنترل عملياتي نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران.

تلاش مداوم و مستمر در جهت حفظ و صيانت سازمان در زمينه هاي امنيتي.

مهارت و دانش مورد نياز

صداقت، قابل اعتماد بودن، مسئوليت پذيري و آگاهي اجتماعي

رسيدن به موقع به موقعيت، عكس العمل سريع و انجام درست عمليات

پشتكار و استمرار در وظايف سازماني به عنوان يك پليس و مأمور قانون

توانايي حفظ آرامش در شرايط خطرناك

توانايي كار فردي و تيمي

مهارت هاي ارتباطي قوي

شجاعت و ابتكار

توان جسماني خوب

مهارت هاي كلامي خوب

رويكرد مودبانه ولي قاطع

رعايت بردباري و تواضع در برابر مردم

خود انضباطي

توانايي دستور دادن و پذيرش دستور

اطلاع از قوانين موجود و مربوطه
تحصيلات لازم و نحوه ورود به شغل

پليس نيروي انتظامي از بين افراد داراي ديپلم، مدرك تحصيلي علوم انتظامي و ساير مدارك تحصيلي غير مرتبط استخدام مي كند.
بازاركار و آينده شغلي پليس نيروي انتظامي

شما در سازمان ها و بخش هاي مختلف نيروي انتظامي مي توانيد مشغول به كار شويد.

برخي مشكلات(مصائب) شغلي پليس نيروي انتظامي
وضعيت استخدام اين شغل در برخي كشورهاي جهان به شرح زير است :

آمريكا – پيش بيني ها نشان مي دهد ميزان استخدام مأمورين پليس بين سال هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۷ درصدي خواهد داشت. در حالي كه متوسط اين رشد براي كل مشاغل ۱۴ درصد مي باشد.

استراليا – در بازه زماني ۵ سال گذشته ميزان استخدام پليس ها رشد منفي ۸٫۶ درصدي داشته ولي رشد زياد در آينده براي آن پيش بيني شده است.

ميزان درآمد پليس نيروي انتظامي

آمار و اطلاعات دقيق و مشخصي از ميزان درآمد نيروي پليس نيروي انتظامي در كشور در دسترس نمي باشد.
درآمد اين شغل در برخي كشورهاي جهان عبارتند از :

آمريكا – متوسط درآمد سالانه اين شغل ۵۵٫۰۱۰ دلار (براي متوسط مشاغل ۳۳٫۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرين آمارها در سال ۲۰۱۳، ۵۴٫۲۰۰ دلار بوده است.

استراليا – متوسط درآمد سالانه اين شغل ۶۶٫۰۰۰ دلار (قبل از كسر ماليات) مي باشد.

انگلستان – درآمد پليس ها با توجه به نوع كار و درجه آنها متفاوت است. متوسط درآمد سالانه اين شغل براي افراد تازه كار معمولا حدود ۳۵٫۵۰۰ دلار ، با چند سال سابقه حدود ۵۵٫۵۰۰ دلار و براي گروهبان بين ۵۵٫۰۰۰ تا ۶۲٫۵۰۰ دلار و بازرس تا ۷۶٫۰۰۰ دلار مي باشد.
كل
شخصيت هاي مناسب اين شغل
در يك انتخاب شغل صحيح و درست، عوامل مختلفي از جمله ويژگي هاي شخصيتي، ارزش ها، علايق، مهارت ها، شرايط خانوادگي، شرايط جامعه و … براي هر فرد بايد در نظر گرفته شوند. يكي از مهم ترين اين عوامل ويژگي هاي شخصيتي مي باشد. شناخت درست شخصيت هر فرد فرآيندي پيچيده و محتاج به تخصص و زمان كافي است. البته هر فردي ويژگي هاي منحصربه فرد خود را دارد، حتي افرادي كه به نوعي تيپ شخصيتي مشابه دارند، باز هم در برخي موارد با يكديگر متفاوت هستند.

به طور كلي هميشه افراد موفقي از تيپ هاي شخصيتي مختلف در تمام مشاغل هستند و نمي توان دقيقا اعلام كرد كه فقط تيپ هاي شخصيتي خاصي هستند كه در اين شغل موفق مي شوند. اما طي تحقيقاتي كه صورت گرفته تيپ هاي شخصيتي اي كه براي اين شغل معرفي مي شوند، عموما اين كار را بيشتر پسنديده و رضايت شغلي بيشتري در آن داشته اند.

شخصيت هاي مناسب اين شغل بر اساس شخصيت شناسي MBTI :

ESTJ اين تيپ شخصيتي از مديريت كردن، تصميم گيري و نظارت بر كار ديگران لذت مي برد. او دوست دارد در شرايط اقتدار و اختيار باشد.

ISTJ اين تيپ شخصيتي از كارهايي كه به حفظ و حراست از مردم مربوط باشد، لذت مي برد. او حافظه خوبي دارد و به خوبي از اطلاعات گذشته براي حل مسايل جاري استفاده مي كند. همچنين كار در محيط هاي سازمان يافته و با ساختار را دوست دارد.

ESTP اين تيپ شخصيتي در بخش خدمات شهري بسيار عالي است. زيرا او كارهاي پويا و متنوع را دوست داشته و مي خواهد با ديگران در ارتباط باشد. توانايي اقدام سريع و به موقع يكي از ويژگي هاي او مي باشد كه در اين شغل بسيار مفيد است.

ISTP اين تيپ شخصيتي از كارهاي پويا و چالشي لذت مي برذ. او دوست دارد به ديگران كمك كرده و از انعظاف پذيري و ريسك پذيري كافي در كار خود برخوردار است.

ISFP اين تيپ شخصيتي از ارائه خدمت به ديگران و رفع نيازهاي آنها لذت مي برد. او محيط كاري چالشي و پر هيجان را دوست دارد.


برچسب: ، بازاركار وآينده شغلي پليس، بخش هاي مختلف ناجا، تعريف پليس، ميزان درآمد پليس، وظايف پليس نيروي انتظامي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۰۹:۵۶ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :