وب سايت مشاغل وب سايت مشاغل .

وب سايت مشاغل

معرفي تكنسين اتاق عمل

تكنسين

معرفي تكنسين اتاق عمل

اگر به حوزه پزشكي علاقه داشته و در كار دقت و تمركز زيادي داريد، اين شغل براي شما مي تواند مناسب باشد.

تكنسين اتاق عمل كمك هاي لازم را در اتاق عمل به جراحان كرده و دستيار جراحان در هنگام عمل جراحي است. او در اتاق عمل لباس هاي خاص و استريل شده پوشيده و ساعات زيادي را بايد ايستاده و در كنار يك گروه پزشكي – كه معمولا شامل جراحان، پرستاران و متخصصان بيهوشي مي شود – كار كند. وظيفه آماده كردن وسايل جراحي و استريل و اداره اتاق عمل بر عهده تكنسين اتاق عمل مي باشد.
معمولا تكنسين هاي اتاق عمل به عنوان سيركولر(فرد غير استريل مي باشد و احتياجات ضروري را در حين جراحي فراهم مي كند و حق نزديكي به بيمار را ندارد) و اسكراب (فرد استريل مي باشد كه در يك محيط يك متري در كنار جراح و با همراهي جراح عمل را انجام مي دهند) در اتاق عمل فعاليت مي كنند.

تكنسين اتاق عمل گاهي در كارش در معرض بيماري ها واگيردار ، مناظر، بوها و مواد ناخوشايند قرار مي گيرد كه بايد توان تحمل آنها را داشته باشد. او بايد فردي صبور، دقيق و با توان بدني مناسب باشد. همچنين داشتن آرامش و توان تصميم گيري درست و سريع در شرايط بحراني براي تكنسين هاي اتاق عمل ضروري است. تكنسين اتاق عمل چون مرتبا در كنار جراح است، چيزهاي زيادي از او ياد مي گيرد و به مرور توانايي هاي زيادي را كسب مي كند.

بيشتر تكنسين هاي اتاق عمل در بيمارستان ها و برخي در مراكز عمل هاي سرپايي مشغول به كار هستند. كار آنها به صورت تمام وقت است و گاهي در شب ها و روزهاي تعطيل به صورت شيفتي بايد سركار خود باشند.

در ادامه اطلاعات كاملي در مورد وظايف، دانش و مهارت مورد نياز، تحصيلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار كار و فرصت هاي شغلي و ميزان درآمد تكنسين اتاق عمل ارائه مي شود.
وظايف تكنسين اتاق عمل

آماده كردن اتاق عمل براي جراحي و كنترل آن از نظر نور كافي، سيستم برق رساني، درجه حرارت ،رطوبت، پاكيزگي، ايمني و …. .

اطمينان يافتن از درستي دستگاه ها و تجهيزات لازم براي جراحي

استريل كردن تجهيزات و لوازم و اطمينان يافتن از وجود لوازم و ابزار لازم براي جراحي

كنترل پرونده بيمار قبل از جراحي براي اطمينان از كامل بودن مدارك پزشكي مورد نياز )مانند اجازه عمل و آمادگيهاي عمل، داروهاي قبل از عمل، عدم داشتن وسايل مصنوعي و زيور آلات و …(

آماده كردن بيماران براي جراحي مانند دادن آموزش ها و اطلاعات لازم به بيمار، شستن و ضدعفوني كردن محل هاي برش روي بدن بيمار و …

كمك كردن به پزشكان و پرستاران قبل و در حين جراحي

مراقبت از نمونه هاي آزمايشگاهي برخي از جراحي ها و فرستادن آنها به آزمايشگاه

كمك در استريل و پانسمان كردن نهايي بيمار

انتقال بيماران به اتاق ريكاوري پس از عمل

مرتب و استريل كردن اتاق هاي عمل پس از جراحي

تهيه گزارش از فرآيند جراحي
دانش و مهارت هاي مورد نياز

آرامش دادن به بيماران قبل و بعد از جراحي

دقت و توجه زياد به جزئيات

چالاكي و تمركز زياد

توان بدني و استقامت زياد

حفظ آرامش و خونسردي در هر شرايطي

توانايي كار تيمي

مهارت هاي ارتباطي مناسب
تحصيلات لازم و نحوه ورود به شغل

تكنسين اتاق عمل – مسير ايرانيفارغ التحصيلان رشته اتاق عمل مي توانند وارد اين شغل شوند. اگر فردي با شناخت و علاقه وارد اين شغل شود، مي تواند بسيار در آن پيشرفت كرده و موفق شود. در صورت پشتكار و تلاش بيشتر مي تواند به موقعيت هاي شغلي بهتري مانند سرپرستار اتاق عمل، مدير اتاق عمل و … برسد.

در سراسر دنيا برنامه تربيت تكنسين اتاق عمل به دو صورت ارائه مي شود. در حالت اول دانش آموختگان رشته ي كارشناسي پرستاري پس از كسب مدرك كارشناسي در يك دوره ي ۱ ساله تا ۲ ساله براي ورود به اتاق عمل آموزش مي بينند. در حالت دوم در مقطع كارداني آموزش هاي عمومي اتاق عمل را گذرانده و براي ايفاي نقش فرد سيركولر و اسكراب آماده مي شوند.

با نگاهي به استانداردهاي اين انجمن براي ايفاي نقش اسكراب , تكنولوژيست اتاق عمل بايد در سه سطح آموزش ببيند. در سطح اول فرد براي عمل هاي عمومي آماده مي شود و در سطح دوم براي ايفاي نقش در عمل هاي تخصصي و فوق تخصصي و در سطح سوم فرد توانمندي هاي لازم تئوري و عملي را در حوزه ي مديريتي به دست خواهد آورد.

فرصت شغلي و بازاركار تكنسين اتاق عمل

تكنسين هاي اتاق عمل مي توانند در بيمارستان ها، كلينيك هاي بزرگ، مراكز جراحي دولتي و خصوصي و مراكز اورژانس مشغول به كار شوند.

آمار دقيقي از وضعيت بازاركار و ميزان استخدام تكنسين هاي اتاق عمل در كشور در دسترس نمي باشد. با توجه به افزايش جمعيت بخصوص در سنين سالمندي و به دنبال آن افزايش بيماري ها و اعمال جراحي، نياز هميشگي به تكنسين هاي اتاق عمل وجود داشته و بازاركار مناسبي براي اين شغل در كشور وجود دارد. اگر فردي با علاقه و پشتكار وارد اين شغل شود، مطمئنا مي تواند موقعيت هاي شغلي مناسبي يافته و در كار خود موفق شود.

وضعيت استخدام اين شغل در برخي كشورهاي جهان به شرح زير است :

آمريكا – پيش بيني ها نشان مي دهد ميزان استخدام تكنسين هاي اتاق عمل بين سال هاي۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ ، رشد۱۹ درصدي خواهد داشت. در حالي كه متوسط اين رشد براي همه مشاغل۱۴ درصد مي باشد.
ميزان درآمد تكنسين اتاق عمل

اطلاعات دقيقي از ميزان درآمد تكنسين هاي اتاق عمل در كشور در دسترس نمي باشد. آن گروه از تكنسين هايي كه در بخش دولتي فعاليت مي كنند، مطابق با قوانين حقوقي حاكم بر آن درآمد دارند. در بخش خصوصي درآمد اين متخصصان متفاوت بوده و به ميزان تجربه، تحصيلات، تخصص، مهارت و توانمندي هاي آنها بستگي دارد.

درآمد اين شغل در برخي از كشورهاي جهان عبارتند از :

آمريكا – متوسط درآمد سالانه اين شغل۳۹٫۹۲۰ دلار (براي همه مشاغل۳۳٫۸۴۰ دلار) در سال۲۰۱۰ و مطابق با آخرين آمارهاي سال ۲۰۱۳، ۴۲٫۰۰۰ دلار بوده است.
شخصيت هاي مناسب اين شغل
در يك انتخاب شغل صحيح و درست، عوامل مختلفي از جمله ويژگي هاي شخصيتي، ارزش ها، علايق، مهارت ها، شرايط خانوادگي، شرايط جامعه و … براي هر فرد بايد در نظر گرفته شوند. يكي از مهم ترين اين عوامل ويژگي هاي شخصيتي مي باشد. شناخت درست شخصيت هر فرد فرآيندي پيچيده و محتاج به تخصص و زمان كافي است. البته هر فردي ويژگي هاي منحصربه فرد خود را دارد، حتي افرادي كه به نوعي تيپ شخصيتي مشابه دارند، باز هم در برخي موارد با يكديگر متفاوت هستند.

به طور كلي هميشه افراد موفقي از تيپ هاي شخصيتي مختلف در تمام مشاغل هستند و نمي توان دقيقا اعلام كرد كه فقط تيپ هاي شخصيتي خاصي هستند كه در اين شغل موفق مي شوند. اما طي تحقيقاتي كه صورت گرفته تيپ هاي شخصيتي اي كه براي اين شغل معرفي مي شوند، عموما اين كار را بيشتر پسنديده و رضايت شغلي بيشتري در آن داشته اند.

شخصيت هاي مناسب اين شغل بر اساس شخصيت شناسي MBTI :

ISTP اين تيپ شخصيتي به ماهيت فني اين مشاغل علاقه دارد.


برچسب: ، آشنايي با رشته تكنسين، آينده شغلي، شغل هاي پر درآمد، معرفي رشته اتاق عمل، معرفي رشته ي هوشيري،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۱۳:۳۵ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :