وب سايت مشاغل وب سايت مشاغل .

وب سايت مشاغل

تعريف پرستاري


پرستاري

 

پرستاران، خادمان بي‌منت و فرشتگان سپيدپوش جامعه هستند كه لباس خدايي بر تن دارند، آنان حمايت و پشتيباني جامعه را مي‌جويند و خواهان ارج نهادن جامعه به جايگاه واقعي خويشند.

آنگاه كه رنج و درد بر كالبد انسان حمله‌ور گشت و سلامت وي را پايان داد، پرستاري به وجود آمد؛‌ يعني از زمان پيدايش بشر،‌ اين حرفه مقدس بر عرصه گيتي نمايان شده است. در مسير تاريخ، پرستاري همپاي پزشكي در خدمت انسان‌ها بوده است و به تدريج، اين دو در قالب علم پيشرفت نموده‌اند و در زمان‌هاي بحراني، مانند حوادث طبيعي و جنگ‌ها، خدمات شايان توجهي انجام داده‌اند.

واژه پرستار به معناي پرستنده؛ غمخوار و حافظ مي‌باشد. و در فرهنگ لاتين پرستار از لغت Nutritious گرفته شده است كه به معناي پروردن؛ تغذيه كردن و پرورش دادن است. با توجه به اين معنا هرگونه مراقبت و مواظبتي كه فرد از فرد ديگري اعم از بيمار يا سالم به عمل آورد پرستاري ناميده مي‌شود. مجمع پرستاران كانادا (C.N.A )پرستاري را اينگونه تعريف مي‌كند:

حرفه پرستاري در پاسخ به نياز جامعه به وجود آمده است و در رابطه با سلامت انسان در طول زندگي ايده‌آل‌هايي را مد نظر دارد. پرستاران در جهت پيشبرد؛ حفظ و بازگرداندن سلامت و پيشگيري از بروز بيماري؛ تسكين دردها تلاش مي‌كنند.

پرستاري حرفه‌اي پويا و حمايت‌گر است كه از قوانين اخلاقي خاصي پيروي مي‌كند و ريشه آن مراقبت از بيمار يعني مفهومي كه در چهار زمينه فعاليت آن(كار عملي؛ آموزش؛ مديريت و تحقيق) نهفته مي‌باشد.

پرستاري رشته‌اي است كه در كشور ما ناشناخته مانده است و بيشتر افراد با شنيدن نام پرستار تنها تزريقات و كمك‌هاي اوليه در ذهنشان نقش مي‌بندد.

برخلاف اين تصور ناقص، پرستار يك عضو مهم در تيم مراقبت بهداشتي است و نقش ارزنده اي در پذيرش، آماده سازي، مراقبت و حمايت‌هاي روحي، جسمي و اجتماعي بيمار دارد.
تلاش پرستار براي پذيرش واقعيت‌ها و تطبيق با تغييرات بالقوه و پذيرش زندگي جديد و يا تحمل طول دوره درمان وظيفه سنگين و ارزنده پرستار است.

پرستاري علم است چون نيازمند فراگيري علوم مرتبط با اين رشته است و هنر است چون توانايي ارتباط خوب و سنجيده با بيمار و اطرافيانش را مي‌طلبد.
اين رشته در مقطع كارشناسي پيوسته، كارشناسي ارشد ناپيوسته و دكتري با گرايش‌هاي مختلف در كشور دائر است.
اخيرا مركزي به نام نظام پرستاري مانند سازمان نظام پزشكي تأسيس شده است.
در خصوص اين رشته صبر و حوصله و مطالعه دقيق در ابعاد اين شغل سنگين را توصيه مي‌كنيم.
طول دوره تحصيل (براي مقطع كارشناسي) حدود ۴ سال است.

در اواسط قرن نوزدهم (۱۸۵۸ ميلادي) پرستاري به نام “فلورانس نايتينگل” در دنياي پرستاري قد علم كرد و شيوه پرستاري نوين را ابداء و پايه گذاري كرد و انقلابي عظيم در تربيت و آموزش پرستاران ايجاد كرد. او هدف از انجام خدمات پرستار را قرار دادن بيمار در بهترين شرايط ممكن به نحوي كه طبيعت بتواند اثرات خود را اعمال نمايد تعريف نمود. وي در سال ۱۸۶۰ اولين مدرسه پرستار نايتينگل را در بيمارستان سنت توماس تاسيس نمود.

رهبران پرستاري ، اين حرفه را به عنوان يك علم و هنر تلقي كردند. با اين وجود؛ تعريف حرفه پرستاري به مرور زمان تغيير كرده است. انجمن پرستاران آمريكا ( A.N.A. ) در بيانيه‌اي در سال ۱۹۹۵ پرستاري را تشخيص و درمان پاسخ‌هاي انسان به سلامتي و بيماري تعريف نمودند.

پرستاري در ايران:

در سال ۱۲۹۴ شمسي نخستين آموزشگاه پرستاري در ايران گشايش يافت كه دوره آموزشي سه ساله جهت علاقه‌مندان اين رشته برگزار مي‌كرد. در سال ۱۳۱۴ در شهرهاي تبريز؛ مشهد و شيراز آموزشگاه‌هاي پرستاري تاسيس شد. در سال ۱۳۲۰ آموزشگاه پرستاري دانشگاه تهران افتتاح شد. و در سال ۱۳۳۵ وزارت بهداري براي تدوين برنامه‌هاي آموزشي پرستاري از كارشناسان بين‌المللي پرستاري استفاده نمود و اولين كنفرانس بزرگ پرستاري را در تهران برگزار كرد.

از آنجايي كه نيروي انساني تعليم يافته پرستاري جوابگوي نياز جامعه نبود در سال ۱۳۳۸ به منظور جبران اين كمبود اولين آموزشگاه بهياري تاسيس شد.

لازم به ذكر است هم اكنون تعليم پرستاران با مهارت‌هاي روز پرستاري جهان تا مقطع دكتراي پرستار در ايران انجام مي‌گيرد. و همه ساله خيل مشتاقان به اين سفيد جامگان مي‌پيوندند.


برچسب: ، تعريف پرستاري، خدمات پرستاري، ليست مشاغل خانگي، معرفي مشاغل، پرستاري در منزل،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۰۷:۲۸ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :